Na zijn laatste functie als Senior Product Marketing Manager voor Hyster UK is David Rowell eerder dit jaar met pensioen gegaan. Hij praat over een aantal ontwikkelingen die hij in ruim 44 jaar heeft meegemaakt in de materials handling sector en hij deelt zijn gedachten over de toekomst.
V: Hoe zag de industrie eruit toen u bij Hyster kwam werken?
A: Ik kwam in 1972 bij Hyster. Tot mijn grote verbazing bouwde een Amerikaanse multinational slechts 15 kilometer van mijn huis in Schotland vorkheftrucks. Ik ging aan de slag als Junior Sales Coordinator en ondersteunde dealers van Canada tot Zuid-Afrika. In de jaren 70 hebben we een nieuwe serie elektrische vorkheftrucks geïntroduceerd en voor mij was dat het begin van een bijzonder interessante carrière die ruim 40 jaar zou duren. Als je dat toen tegen me had gezegd, had ik je voor gek verklaard. Maar ik bleef bij Hyster werken omdat het een innovatieve werkgever was. Ze ontwikkelden spannende, nieuwe producten voor klanten in zware industriële toepassingen.
Binnen de industrie waren massamarkten aan het ontstaan en Hyster ging die uitdaging aan. Onze ontwerpfilosofie was om hoogwaardige apparatuur voor een betaalbare prijs te leveren en dat was de achterliggende gedachte voor zowel de Hyster® XL-serie als de serie elektrische vorkheftrucks.
V: Welke belangrijke innovaties zijn er na de opening van de fabriek in Craigavon geweest?
A: We hadden onze ontwerpfilosofie aangepast, samen met onze productie- en distributiemethoden. De fabriek in Craigavon in Noord-Ierland werd in 1981 geopend en was aanvankelijk bedoeld voor de productie van trucks met interne-verbrandingsmotor (ICE). De bekende Hyster® H40-60XL-vorkheftruck (met een capaciteit van 2-3 ton) was de eerste truck die daar werd geproduceerd.
Het was toen een populaire truck voor bedrijven in de productie en distributie van voedingsmiddelen en dranken. Deze truck zette de norm voor kwaliteit, robuustheid en functionaliteit. Het werd al snel een populaire truck voor de export; in de eerste 20 productiemaanden zijn er ongeveer 3000 H40-60XL-trucks gebouwd.
Dit was het begin van het “XL”-tijdperk en Hyster ging al snel andere modellen in de fabriek bouwen, inclusief opties met volrubberbanden en luchtbanden, standaard voorzien van stuurbekrachtiging en volledig automatische transmissies. Een gemakkelijke bediening, vooral voor onervaren chauffeurs, was heel belangrijk bij het ontwerp.
Pas in 2009 werd Craigavon een gecombineerde fabriek voor de productie van trucks met IC-motor en batterij, waarbij de indeling van de fabriek flink werd aangepast zodat er ruimte was voor beide productielijnen. Nu komen er zelfs meer dan twaalf verschillende soorten Hyster®-vorkheftrucks met een capaciteit van 2,5 ton van de productieband in Craigavon.
V: Hoe is de markt voor elektrische vorkheftrucks veranderd in de laatste veertig jaar?
A: De eerste elektrische Hyster®-vorkheftrucks werden in de jaren 70 op de markt gebracht. In de jaren daarna volgden talloze ontwikkelingen, waaronder de elektrische XL-serie in de jaren 80.
De grootste verandering was misschien wel de introductie van de series XN en XNT van elektrische vorkheftrucks in 2008. Deze trucks werden gebouwd volgens een strategie van modulair ontwerp en innovatie, en ze boden klanten uitmuntende prestaties en aanzienlijke besparingen in operationele kosten. Het verstevigde de positie van Hyster als eersteklas leverancier van trucks met een laag energieverbruik, lagere onderhoudsvereisten, minimale bedrijfskosten en geen emissies.
Hyster® produceert tegenwoordig een gevarieerd aanbod van elektrische trucks; krachtige, robuuste trucks met een hoge capaciteit, in combinatie met kleine elektrische vorkheftrucks met drie wielen, die de beste energie-efficiëntie in hun klasse bieden.
V: Vindt u ook dat de industrie minder is gebaseerd op producten? Hoe is dat ontstaan?
A: In de jaren 90 verschoof de focus van Hyster®-trucks naar de voordelen voor de chauffeur. Het comfort van de chauffeur heeft een grote impact op de productiviteit, de efficiëntie en het moreel, en daarom ging een ergonomisch ontwerp een grotere rol spelen. Met de XM-producten zette Hyster een nieuwe norm op het gebied van ergonomie. Een betere zitpositie, lagere geluidsniveaus en nieuwe, ergonomisch ontworpen bedieningselementen waren belangrijke ontwerpkenmerken.
Dat was het begin van een op oplossingen gebaseerde aanpak van het bedrijf; de focus ligt nu op oplossingen die aan de werkelijke vereisten van de klant voldoen en niet meer alleen op het product.
V: Hoe is de focus op de markt nog meer veranderd?
A: Energie-efficiëntie, brandstofverbruik en lagere emissies zijn in de laatste jaren een belangrijke prioriteit in de industrie geworden, met veranderde emissiewetgeving en meer aandacht voor de impact op het milieu. In de jaren 90 werd er bij het XM-ontwerp al over deze punten nagedacht. Deze truck bood met de Perkins-dieselmotor een hoog vermogen met een laag brandstofverbruik en een hogere efficiëntie, en daardoor daalden de bedrijfskosten.
V: Welke veranderingen betekende het nieuwe millennium voor de industrie?
A: In het nieuwe millennium ging Hyster nauwer samenwerken met dealers om klanten meer keuze in op toepassing gerichte oplossingen te bieden. Dankzij modulaire productontwerpen kon de productie worden versneld, terwijl de kwaliteit hetzelfde bleef, maar er werden ook verschillende configuraties aangeboden, waardoor het aantal opties voor de vereisten van de klant toenam.
In 2005 ging de Hyster® Fortens® FT-serie naar de productieband. Dit is de afgelopen tien jaar ons beste merk geweest, met uiteenlopende opties voor de klanten. Deze serie van ICE-trucks was een eersteklas optie voor elke toepassing, en alle modellen van de compacte H1.6-2.0FTS tot de H4.0-5.5FT werden in Craigavon voor Europese klanten geproduceerd.
De Fortens®-serie kon beter dan ooit worden aangepast aan de gevraagde applicatie.
Er waren verschillende configuraties voor specifieke behoeften bij toepassingen, onder meer dankzij hulpstukken die in de papier-, productie-, recycling-, drank-, metaal- en bouwindustrie werden gebruikt.
V: Hoe zou u de belangrijkste aandachtsgebieden voor Hyster op de huidige markt kenmerken?
A: Ik denk dat een van de grootste veranderingen in de loop der jaren de focus op de toepassing is geweest. Hyster weet heel goed hoe de keuze van een vorkheftruck grote invloed kan hebben op de algemene prestaties en kosten van bepaalde werkzaamheden.
De werkzaamheden die door de trucks en in de toepassing worden uitgevoerd, sturen de productkeuze van de klant aan en daarom biedt Hyster klanten een op de toepassing gerichte, op maat gemaakte oplossing. Zo kunnen specifieke dagelijkse uitdagingen worden uitgevoerd, terwijl er rekening wordt gehouden met alle verschillende aspecten van de werkzaamheden – kosten, brandstofverbruik, lage emissies en productiviteit na verloop van tijd. De focus ligt sterk op wat er voor de afzonderlijke klant kan worden gedaan.
Een van de laatste Hyster-projecten waar ik bij was betrokken, was het op de markt brengen van de nieuwe Hyster® XT-vorkheftruck in 2016. De XT is een rendabel product dat een nieuwe norm bepaalt. Het biedt nog altijd de beste kenmerken in zijn klasse. Dit zijn deels dezelfde als de Fortens®-serie, met bewezen motoren en transmissies die de juiste prestaties voor de vereisten van een groot deel van de gebruikers bieden, gebaseerd op de behoeften van hun toepassing.
De vorkheftrucks van Hyster® zijn gebouwd voor alle werkzaamheden, van werkzaamheden met een hoge intensiteit bij maximale capaciteit tot gewoon, alledaags gebruik. Vaak zien de trucks er van buiten hetzelfde uit, maar het gaat om de binnenkant. Essentieel in het productaanbod van Hyster® is de continue ontwikkeling. Het bedrijf breidt het uitgebreide productaanbod uit en ik ben benieuwd hoe dat verder gaat.
V: Wilt u verder nog iets kwijt?
A: Ik heb 44 jaar met veel plezier in deze industrie en bij Hyster gewerkt. Het is een bedrijf dat ook nu nog op talloze praktische manieren met klanten samenwerkt.
Over David Rowell
David Rowell ging in oktober 1972 bij Hyster aan de slag en werkte 44 jaar bij het bedrijf. Hij heeft functies in Product Sales and Marketing, Sales and Distribution Manager en Operations bekleed. David was daarnaast 4 jaar voorzitter van de British Industrial Truck Association (BITA), waar hij de afgelopen 20 jaar een actieve rol speelde bij de vorming van de industrie.
Vanwege zijn carrière van ruim 40 jaar bij Hyster ontving David in maart 2017 een “lifetime achievement award” tijdens de 2017 FLTA (Fork Lift Truck Association) Awards.