Gaan elektrische vorkheftrucks verbrandingsmotoren van de troon verstoten?

Vorkheftrucks met diesel- of LPG-verbrandingsmotor waren ooit de enige optie voor gebruik buiten. En volgens Karen Calver van Hyster hebben trucks met interne-verbrandingsmotor in veel werkomgevingen nog altijd hun voordelen, maar worden elektrische vorkheftrucks ook steeds vaker buiten gebruikt. 

 

“Sommige bedrijven stappen over op het gebruik van elektrische vorkheftrucks omdat die bepaalde voordelen bieden, zoals meer efficiëntie, vooral in batterijvermogen, en de bijbehorende lage cost of ownership, inclusief onderhoudskosten”, legt Karen Calver uit, Product Strategy Executive bij Hyster. “Elektrische trucks worden ook steeds zuiniger en zijn beter voor het milieu omdat ze geen emissies hebben”.

Toch zijn trucks met interne verbrandingsmotor nog altijd een prima keuze; ze zijn schoner en zuiniger dan ooit tevoren. Maar uiteindelijk hangt de keuze voor een type vorkheftruck in materials handling af van de vereisten van de specifieke toepassing.”

Elektrische trucks kunnen worden gebruikt voor het laden of lossen van vrachtwagens en containers, voor het verwerken van goederen en voor transport. Ook veeleisende werkzaamheden die voorheen alleen door trucks met verbrandingsmotor werden uitgevoerd, kunnen nu betrouwbaar door elektrische trucks worden gedaan.

Binnen talloze industrieën worden ze de norm voor gebruik buiten, onder meer in de drankenindustrie, in de auto-industrie, bij metaalverwerking zoals in gieterijen, in de hout- en bouwmateriaalhandel en bij recyclingwerkzaamheden.

 

Lagere cost of ownership

De elektrische vorkheftrucks met vier wielen van de serie J2.2-3.5XN van Hyster (met een hefvermogen van 2,2 tot 3,5 ton) kunnen bijvoorbeeld net zo goed binnen als buiten worden gebruikt. Ze zijn zeer geschikt voor gebruik tijdens lange diensten dankzij hun stabiele chassis, robuuste mast en zeer duurzame, betrouwbare componenten.

“Ze zijn uitgerust met efficiënte AC-technologie in hun aandrijf- en hefmechanismen, waardoor deze machines net zo efficiënt zijn als vergelijkbare trucks met verbrandingsmotor”, aldus Karen Calver. Bovendien zijn elektrische trucks rendabel omdat hun cost of ownership veel lager ligt, na de aanschafprijs van de batterijen, en elektrische trucks hebben minder onderhoud nodig.

Hun onderhoudsintervallen zijn langer en de banden slijten minder snel, omdat elektrische trucks langzamer accelereren en daarom geen last hebben van wielspin, iets wat bij sommige truckmerken voorkomt.

 

Meer koppel voor meer vermogen

Deze elektrische vorkheftrucks met vier wielen hebben twee AC-motoren van 10 kW, waardoor ze met hoge snelheid kunnen rijden en snel van richting kunnen veranderen. “Het koppel van elektrische trucks is door hun reactievermogen en rijgedrag anders dan bij trucks met dieselmotor”, legt Karen Calver uit. “Ze zijn wendbaarder, nauwkeurig te manoeuvreren en kunnen in zeer kleine ruimtes worden gebruikt.”

Bovendien geven ze door het speciale ontwerp van de mast goed zicht en Hyster biedt voor diverse series nu ook stoelen met verstelbare hoofdsteunen en rugleuningen aan, zodat het comfort verbetert en het trillingsniveau daalt.

 

Perfect voor gebruik buiten

De krachtige elektrische vorkheftrucks van de serie J1.6-3.5XN van Hyster zijn leverbaar met diverse opties voor bescherming tegen weersinvloeden. Dat zijn onder meer panelen op de bestuurdersbeschermkap, efficiënt verstelbare ventilatorverwarmingen voor lage temperaturen en ventilatie bij hoge temperaturen, en volledig stalen cabines.

“Door deze kenmerken zijn deze machine ook geschikt voor gebruik in de meest veeleisende toepassingen, zowel binnen als buiten”, vertelt Karen Calver. “Dat betekent dat bedrijven veel flexibeler zijn in de manier waarop ze hun machines gebruiken.” Ze beschikken ook over geluidsverlagende kenmerken, zoals een hydraulische pomp met laag geluidsniveau, waardoor de machine minder lawaai maakt en zonder bepaalde hoge frequenties werkt.

 

Compacte elektrische trucks voor ladingen tot 5,5 ton

In totaal heeft Hyster wereldwijd meer compacte elektrische trucks in gebruik dan andere fabrikanten. En vooral in de nieuwe serie E4.0-5.5XN van Hyster zien we de efficiëntie van de trucks van tegenwoordig terug. In acceleratie, koppel en hefvermogen zijn deze compacte elektrische trucks met vier wielen net zo krachtig als vergelijkbare trucks met interne-verbrandingsmotor. Deze zeer robuuste trucks zijn ideaal voor gebruik in opslagfaciliteiten en magazijnen, en in de voedingsmiddel-, dranken- en auto-industrie. Door hun zeer stabiele chassisontwerp zijn ze bijzonder duurzaam en kunnen ze ladingen tot 5,5 ton opheffen.

 

Energie-efficiëntie

De modellen van 4 tot 5,5 ton verbruiken in de stand Eco-eLo minder energie tijdens intensief gebruik terwijl ze nog altijd een hoog vermogen bieden; ze hebben zelfs de laagste cijfers voor energieverbruik in hun klasse. Dat betekent lagere cost of ownership en aanzienlijk lagere onderhoudskosten, onder meer door de vereenvoudigde toegang tot de batterij en componenten, dankzij eenvoudig verwijderbare vloer- en zijpanelen.

In de stand HiP (high performance) bieden de machines hogere productiviteitsniveaus en hogere topsnelheden dan het vorige model. De nieuwe trucks hebben nu een topsnelheid van 17 km/uur.

“De efficiëntie van elektrische trucks wordt continu verbeterd.  Deze trucks worden gezien als de werkpaarden onder de elektrische trucks”, vertelt Karen Calver. “Ze zijn productief, duurzaam, energie-efficiënt en robuust, en dat wordt gecombineerd met lage cost of ownership.”

 

Een oplossing voor elke toepassing

“In de afgelopen jaren hebben elektrische trucks de grootste ontwikkeling en een enorme vooruitgang doorgemaakt; ze zijn robuust en betrouwbaar in diverse werkomgevingen. Toch heeft ook de ontwikkeling van trucks met interne-verbrandingsmotor niet stil gestaan”, vertelt Karen Calver.

“De trucks met interne-verbrandingsmotor van Hyster zijn duurzaam en krachtig, en ze bieden lage cost of ownership, waardoor ze voor veel bedrijven ideaal zijn.  Bedrijven hebben bij Hyster veel keuze; elke type truck kan tegenwoordig volledig worden aangepast aan de vereisten van specifieke, intensieve toepassingen”, aldus Karen.

 

tel
Mijn winkelwagen
Je winkelwagen is leeg.

Het lijkt erop dat je nog geen keuze hebt gemaakt.