Zo zorg je dat je magazijn er steeds schoon bij ligt

Je magazijn netjes en opgeruimd houden is een essentieel, maar vaak onderschat aspect van goed magazijnbeheer. In deze blog bespreken we waarom een schoon magazijn zo belangrijk is, welke uitdagingen ermee gepaard gaan en hoe je een effectief schoonmaakplan opstelt.

Een schoon magazijn levert je organisatie tal van voordelen op. Om te beginnen draagt het bij tot de veiligheid. Een rommelig magazijn verhoogt immers het risico op ongevallen, bijvoorbeeld uitglijden of struikelen over rondslingerende voorwerpen. Een regelmatige schoonmaak helpt die risico’s te minimaliseren. Bovendien ben je in een opgeruimde omgeving minder tijd kwijt aan het zoeken naar materialen en producten. Dat heeft een positieve impact op de productiviteit.

Door vuil en stof op gezette tijdstippen te verwijderen, voorkom je ook slijtage aan machines en apparatuur. Zo vermijd je onverwachte reparatie- en vervangingskosten. Tot slot straalt een proper magazijn professionaliteit uit, wat een goede indruk achterlaat bij klanten, leveranciers en auditors.

 

Obstakels op de weg naar een net magazijn

Op zich is het niet zo moeilijk om je magazijn proper te houden. Toch zorgen enkele uitdagingen in de praktijk ervoor dat het magazijn er niet altijd even netjes bij ligt als je zou willen. Zo durft het schoonmaken van het magazijn in drukke periodes wel eens naar de achtergrond te verdwijnen. Als je je opslagruimtes en machines dan ook nog eens intensief gebruikt, leidt dat tot de ophoping van vuil, stof en rommel.

Sommige magazijnstructuren vereisen ook extra aandacht. Zo zijn magazijnen met smalle gangpaden en hoge stellingen minder goed bereikbaar voor een schoonmaakbeurt. Zij vereisen dan ook extra aandacht en aangepaste schoonmaaktechnieken.

Een ander belangrijk struikelblok is het gebrek aan bewustzijn bij de medewerkers. Als zij het belang van een schoon magazijn niet inzien, kan dat tot grotere slordigheid leiden.

Een schoonmaakplan als basis

Een effectief schoonmaakplan vormt het fundament voor een schoon magazijn. De volgende zes elementen kunnen daarbij als leidraad dienen.

  1. Definieer de verschillende schoonmaakzones.
    Deel de werkomgeving op in verschillende zones, zoals in- en uitgaande goederen, opslaggebieden en kantoorruimtes. Bepaal per zone welke schoonmaaktaken er nodig zijn.
  2. Bepaal de frequentie
    Maak een onderscheid tussen dagelijkse, wekelijkse en maandelijkse schoonmaaktaken. Afval verwijderen is typisch een dagelijkse taak, terwijl het stofvrij maken van hoge stellingen eerder een maandelijkse klus zal zijn.
  3. Geef medewerkers verantwoordelijkheid
    Wijs specifieke schoonmaaktaken toe aan medewerkers en/of teams. Duidelijke afspraken en verantwoordelijkheden voorkomen dat taken blijven liggen. Door medewerkers nauw bij het schoonmaakproces te betrekken, zal je de kans op succes verhogen. Geef medewerkers training over het belang van een schoon magazijn en toon aan hoe zij hun steentje kunnen bijdragen. Beloon verdienstelijke teams of individuele medewerkers. Dat kan met een compliment, een kleine attentie of extra vrije tijd.
  4. Gebruik de juiste hulpmiddelen
    Goed onderhouden schoonmaakapparatuur, zoals industriële stofzuigers, schrobmachines en speciale borstels maken het schoonmaken een stuk efficiënter en makkelijker. Daarbij is het belangrijk dat je voor elke taak de juiste middelen selecteert.
  5. Stel een checklist op
    Een schoonmaakchecklist helpt om structuur te geven aan de taken en zorgt ervoor dat er niets over het hoofd worden gezien. Om te vermijden dat die checklist in een hoekje verdwijnt, kun je ze op duidelijk zichtbare plaatsen in het magazijn ophangen.
  6. Voer geregeld inspecties uit
    Plan periodieke controles in om te beoordelen of alle afspraken worden nageleefd. Pas je schoonmaakplan aan als dat nodig blijkt.

Zorg er ook voor dat het schoonmaakbeleid van je organisatie inzichtelijk wordt gemaakt. Dat kan aan de hand van digitale communicatie, posters of memo’s.

 

Nog enkele praktische tips

Naast een schoonmaakplan dragen ook volgende praktische maatregelen bij tot een schonere werkomgeving:

  • Hou looppaden vrij – Zorg ervoor dat pallets, dozen of ander materieel de looppaden niet blokkeren. Dat komt niet enkel de veiligheid ten goede, maar maakt het schoonmaken ook eenvoudiger;
  • Gebruik kleurcodes – Door schoonmaakmiddelen en -apparatuur per zone van een kleurcode te voorzien, zorg je voor overzicht en voorkom je dat in een bepaalde zone niet de juiste apparatuur zou worden gebruikt;
  • Voorkom stofophoping – Installeer stofafzuigsystemen of luchtreinigers in gebieden waar veel stof ontstaat, bijvoorbeeld in omgevingen met verpakkingsmachines. Als het mogelijk is, zorg er dan voor dat producten stofvrij blijven door bijvoorbeeld met gesloten kratten of schuifladekasten te werken;
  • Schenk aandacht aan afvalbeheer – Plaats afvalbakken op strategische plekken in het magazijn en zorg ervoor dat ze dagelijks leeg worden gemaakt. Overweeg recyclingbakken voor papier, karton en plastic.

Kortom, het schoonhouden van je magazijn vraagt om een gestructureerde aanpak en betrokkenheid van het hele team. Het is dan ook een must dat je investeert in een degelijk schoonmaakplan, de juiste hulpmiddelen en een duidelijke communicatie. In ruil krijg je een veilige en efficiënte werkomgeving waar het bovendien een plezier is om te werken.

Als officiële verdeler van Kärcher-schoonmaakmachines hebben we bij B-CLOSE de nodige expertise in huis om je naar een smetteloos magazijn te begeleiden.

Contacteer ons op info@b-close.be.

Blijf op de hoogte

Producten in de kijker, straffe getuigenissen en innovaties: schrijf je in en blijf op de hoogte.

phone

Contacteer ons!

Back to Top
Mijn winkelwagen
Je winkelwagen is leeg.

Het lijkt erop dat je nog geen keuze hebt gemaakt.