Zicht in de heftruck voor de smart port

Om het bewustzijn van heftruckchauffeurs in terminals te verbeteren, verkent en ontwikkelt Hyster een uitgebreide reeks opties voor het detecteren van andere heftrucks, voorwerpen en voetgangers.  In combinatie met camera’s, telematica en andere technologieën levert de “connected” Hyster®-vloot meer productiviteit en zichtbaarheid voor de smart ports van morgen.

 

Bewustzijn van de chauffeur

“Heftruckchauffeurs en voetgangers moeten zich goed bewust zijn van elkaar, vooral bij werkzaamheden in havens en terminals”, aldus Ed Stilwell, Functional System Leader voor Hyster.  “Technologie kan hierbij helpen, maar om effectief te zijn, moet het voldoen aan de specifieke behoeften van de toepassing.”

Hij gaat verder: “Heftrucks, bijvoorbeeld, bewegen in veel verschillende richtingen, maar chauffeurs hebben vaak minder zicht in vergelijking met een auto. Daarom zijn bestaande technologieën uit de autoindustrie vaak niet geavanceerd genoeg voor deze complexe behoeften.”

Om de chauffeurs te helpen zich te concentreren op de lading en het rijpad, maar tegelijkertijd ook zich laten bewustzijn van mensen en andere machines, heeft Hyster een reeks naderings- en objectdetectiesystemen verkend en geïdentificeerd. Ze zijn modulair en kunnen individueel of collectief werken.

De eerste detecteert automatisch objecten, met meerdere sensoren die hun bereik afstemmen op de snelheid van het voertuig. Het detecteert objecten tijdens het rijden in een rechte lijn, alsook tijdens het draaien en manoeuvreren waarbij de achterkant van de heftruck uitzwenkt. Wanneer een object wordt gedetecteerd, wordt de chauffeur gewaarschuwd door voelbare en hoorbare alarmen, zoals trillingen en een zoemer. De chauffeur kan hier vervolgens op reageren.

“We kunnen naderingssensors toevoegen die waarschuwen bij nabijheid van andere heftrucks en zelfs bij voetgangers”, aldus Stilwell.  “Dit is belangrijk omdat bij veel werkzaamheden meer producten en containers verplaatst worden zonder dat er meer ruimte is.  Dit betekent dat er vaker dan ooit meer heftrucks en mensen dicht bij elkaar werken, met een hogere druk op productiviteit.”

Grotere material handling-machines vereisen een aanzienlijke ruimte om te werken en hebben voldoende ruimte nodig voor de uitzwenking van de achterkant. Bovendien heeft de lading aan de voorkant van de heftruck bij het rijden naar voren en achteren extra ruimte nodig en kan het zicht van de bestuurder worden belemmerd.

Hyster®-heftrucks zijn ontworpen om de chauffeurs duidelijk zicht en zichtbaarheid rondom te bieden en zijn ontworpen om te voldoen aan de EU-machinerichtlijn, die voldoet aan de CE-markering en de veiligheidseisen van zowel de nationale norm als de desbetreffende handelsorganisaties in heel Europa. Het bedrijf stelt dat de chauffeur altijd verantwoordelijk moet zijn voor de veilige werking van de machine, maar technologie kan helpen waar zicht beperkt is.

“Connected heftrucks zorgen ervoor dat de chauffeurs zich bewust zijn van heftrucks, voorwerpen en voetgangers in de nabijheid en werken dan met snelheden die geschikt zijn voor een bepaalde verkeerszone”, legt Stilwell uit.

 

Zicht

Naast detectiesystemen, zegt Stilwell dat camera’s ook kunnen helpen bij het verbeteren van het zicht in bepaalde toepassingen, waardoor het mogelijk is om de directe omgeving rondom een heftruck en de lading te bekijken.   Om de chauffeurs zich te laten richten op de lading en de weg voor hen, kunnen de camera’s alleen worden geactiveerd als een voorwerp wordt gedetecteerd en wordt vervolgens een beeld op het scherm weergegeven.

Camera’s kunnen worden gebruikt om containerverplaatsingen te ondersteunen en meerdere camerabeelden kunnen in één scherm worden gecombineerd, zodat de chauffeur geen waardevolle tijd verspilt aan het uitzoeken wat een camera weergeeft.

 

Telematica

De expertise van Hyster voldoet ook aan de ‘big data’-behoeften van smart ports. De Hyster Tracker-telematicaoplossing kan worden geïnstalleerd op een verscheidenheid aan mobiele apparatuur. Het stelt havenbedrijven in staat om gegevens te verzamelen, van dagelijkse servicecontroles tot ongevallenrapporten en gebruiksanalyses. Eenvoudig toegankelijke rapportage biedt snel zicht op belangrijke statistieken die helpen om de havenwerkzaamheden efficiënt te laten verlopen.

Hyster Tracker biedt gecontroleerde chauffeurstoegang, proactieve onderhoudswaarschuwingen en reactieve impact- en foutcodes. GPS trackingdata helpt ook gebieden te identificeren binnen een bewerking die een grotere kans op incidenten hebben, zoals drukke gebieden.

De Hyster® Big Truck-lijn van vorkheftrucks biedt een hefcapaciteit van maximaal 52 ton voor haventerminals, waaronder ReachStackers, lege-containertrucks, heftrucks en magazijnapparatuur. Ondersteund door een van de sterkste dealernetwerken ter wereld en een toegewijd fabrieksondersteunend team, bieden Hyster®-trucks wereldwijd lage cost of ownership aan klanten.

 

tel
Mijn winkelwagen
Je winkelwagen is leeg.

Het lijkt erop dat je nog geen keuze hebt gemaakt.