Wat Hyster vorkheftruckbestuurders zien, horen en voelen
Als een vorkheftruckbestuurder productief moet zijn tijdens een dienst van 8 uur dan is de totale rij-ervaring erg belangrijk. David Rowell, Product Marketing Manager bij Hyster, onthult 15 manieren waarop Hyster® de Fortens-heftrucks van 2-3,5 ton op diesel en LPG heeft ontwikkeld om te optimaliseren wat de bestuurder ziet, hoort en voelt.
1. Comfortabel zitten
Voor bestuurders van alle vormen en afmetingen biedt Hyster de FLM 80, een volledig geveerde stoel met een volledig verstelbare armsteun. Indien gecombineerd met een geïsoleerde aandrijflijn helpt dit om de trillingen van het lichaam te minimaliseren, waardoor het rijcomfort groter wordt, zelfs op een ongelijkmatige ondergrond.
2. Verstelbare stuurkolom
Om de optimale rijpositie voor een lange dienst te vinden, kunnen bestuurders eenvoudig de stuurkolom van het stuur verstellen, dat een diameter heeft van slechts 30 cm en is voorzien van een draaiknop voor comfortabel sturen.
3. Comfortabel bij extreme temperaturen
Zowel bij gekoelde, temperatuurgestuurde werkzaamheden in de voedsel- en drankindustrie als bij werkzaamheden buiten bij tropische temperaturen zorgen de cabines met verwarming of airconditioning ervoor dat de bestuurder het behaaglijk heeft.
4. Stiller rijden
Er is veel aan onderzoek en ontwikkeling gedaan om de blootstelling van de bestuurder aan lawaai te minimaliseren. Een stillere motor en hydrauliek dragen bij aan een aanzienlijk verminderd geluidsniveau op oorhoogte van de bestuurder met niveaus van 79 dB(A) (in overeenstemming met EN12053) voor zowel diesel- als LPG-2,5t-modellen in de Fortens®-reeks.
5. Gemakkelijke toegang en opslag
De bestuurders moeten vaak meerdere malen per dienst in en uit hun vorkheftruck stappen, vooral bij drukke werkzaamheden voor opslag en distributie. Een handgreep, lage instaphoogte en voldoende voetruimte dragen bij aan comfort voor de bestuurder en makkelijk in- en uitstappen. De cabineruimte is volledig benut en voorzien van klemborden, bekerhouders en ruimte voor een WMS-computersysteem en scanners, dus de bestuurder zit niet krap.
6. Panoramisch zicht
Zicht op de vorken is belangrijk voor de bestuurder en een nieuw mastontwerp van Hyster biedt de bestuurders maximaal zicht op de vorken. Hyster heeft het panoramisch zicht van 180 graden geoptimaliseerd door het raam te vergroten langs de mast en door de kettingen en slangen te herplaatsen. De bestuurders hebben een uitstekend zicht op de werkzaamheden, de lading en eventuele voetgangers.
7. Vol vertrouwen
De nieuwe Hyster-mastontwerpen omvatten wijzigingen van de structuur die de stijfheid helpen verhogen, waardoor de bestuurders vertrouwen hebben in de kracht van de heftruck bij het hanteren van ladingen.
8. Complete controle
De bestuurders hebben responsief volledige controle op de hydraulische functies, met maximale precisie en minimale inspanning, dankzij de zeer responsieve e-hydraulische bediening aan de stoelzijde. Er kan gekozen worden tussen Touchpoint™-minihendels, met nauwkeurige tiptoetsbediening en op de kap gemonteerde mechanische hydraulische hendels; beide zijn intuïtief en eenvoudig te gebruiken. De bediening kan ook optimaal worden geplaatst voor het gemak van de bestuurder en worden aangepast aan de stoel alsmede telescopisch naar voren, zoals vereist.
9. Wendbaarheid
Uitstekende wendbaarheid wordt gedeeltelijk dankzij de Hyster DuraMatch™-transmissie bereikt met elektronische kruipfunctie, gecontroleerd terugrollen op hellingen en gecontroleerd vermogen om het spinnen van de wielen te voorkomen. Zelfs de meest agressieve rijrichtingsveranderingen verlopen hierdoor soepel en gecontroleerd.
Met de pedaaloptie Monotrol™ is er maar één voetpedaal nodig voor zowel versnelling als voor het veranderen van richting tussen vooruit en achteruit. Zo heeft de bestuurder zijn handen vrij voor het sturen en het werken met de hydraulische hendels.
10. Krappe ruimtes
Om bestuurders met vertrouwen te laten werken in krappe ruimtes biedt de S-serie van de ruimtebesparende heftrucks dezelfde hefprestaties in een kleiner chassisformaat. De heftruck uit de S-serie van 2,5 ton is bijvoorbeeld verkrijgbaar op hetzelfde chassis als het equivalente model uit de H-serie van 1,8 ton. De kleinere rubberen banden zorgen voor een kleiner frame en compactere afmetingen en kunnen zwaardere ladingen tillen naar hogere hefhoogtes.
11. Remcontrole
De bestuurders hebben de zekerheid dat ze gecontroleerd kunnen stoppen dankzij de DuraMatch-transmissie met een Auto Deceleration System (ADS), dat de rijsnelheid van de heftruck automatisch verlaagt als het gaspedaal wordt losgelaten, zonder dat het rempedaal hoeft te worden gebruikt. Uiteraard zijn de heftrucks ook uitgerust met responsieve remmen.
12. Tanken
Hyster heeft de tijd tussen de tankbeurten verlengd met de ECO-eLo Fuel Efficiency-modus op de Hyster Fortens-serie, die het brandstofverbruik met maximaal 20 % vermindert. Een gemakkelijk toegankelijke flesbeugel stelt de bestuurder in staat om LPG-heftrucks sneller en efficiënter vol te tanken.
13. Vorkpositionering
Om de inzetduur van de heftruck te vergroten kan de bestuurder met de hulpstukken voor vorkpositionering van Hyster de vorken snel herpositioneren voor pallets van verschillende groottes zonder dat de bestuurder uit de heftruck hoeft te stappen.
14. Verantwoordelijkheidsgevoel
Het verantwoordelijkheidsgevoel van de bestuurder kan worden vergroot met de Hyster® Tracker, een draadloos controlesysteem met individuele toegangscodes dat gebruikt kan worden om belangrijke gegevens over de prestaties bij te houden. Hyster Tracker helpt ook om het gebruik en de inzettijd te maximaliseren.
Om het gebruik van de veiligheidsgordel af te dwingen, gebruikt Hyster goed zichtbare veiligheidsgordels, evenals een optioneel interlocksysteem dat de bestuurder belet om de heftruck te gebruiken als de gordel niet wordt gedragen.
15. Routine en betrouwbaarheid
De dagelijkse controle door de bestuurder is verplicht, de Hyster Tracker kan ervoor helpen zorgen dat de desbetreffende controles worden uitgevoerd voor aanvang van de werkzaamheden. Dit helpt om de betrouwbaarheid te garanderen gedurende de dienst en het geeft de bestuurder vertrouwen in de kracht en duurzaamheid van de heftruck.