Voorkom aanrijdingen met heftrucks dankzij camera’s en sensoren

De meest voorkomende arbeidsongevallen met heftrucks zijn aanrijdingen. De oorzaak van zulke ongevallen is vaak een gebrek aan zichtbaarheid rond de machine. Om heftruckchauffeurs een beter beeld te geven van personen en hindernissen rondom hen, rust je de heftruck best uit met sensoren, camera’s en dodehoekwaarschuwingen. Zulke assistentiesystemen waarschuwen de chauffeur voor mogelijke ongevallen. In dit artikel gaan we dieper in op deze innovaties die je magazijn veiliger maken.

Camera’s voor heftrucks

Dankzij camera’s krijgt de heftruckchauffeur een live beeld van wat zich rond de heftruck afspeelt, ook in zones die niet rechtstreeks zichtbaar zijn vanuit de cabine. Camerasystemen voor heftrucks voldoen idealiter aan een aantal technische vereisten:

  • Resistentie tegen trillingen en schokken
  • Weerbestendigheid bij buitengebruik
  • Stof- en waterdicht (IP67)
  • Virtuele referentielijnen op het scherm voor hulp bij het positioneren
  • Goede zichtbaarheid bij tegenlicht
  • Afhankelijk van de sector: resistentie tegen chemicaliën of extreme temperaturen

Verder is er nog een onderscheid tussen afzonderlijke camera’s en camerasystemen die een totaalbeeld geven.

Afzonderlijke camera’s

Een systeem met afzonderlijke camera’s geeft de beelden van één camera op één scherm weer. Zulke camera’s monteer je aan de voorzijde of achterzijde van de cabine, op het vorkenbord of de vorken, of hoog of laag op de mast. De Orlaco-camera’s van Hyster zijn een voorbeeld hiervan. Een voordeel is dat je de beeldschermen op de meest logische en ergonomische plaats kunt monteren: achteraan voor achteruitrijcamera’s, vooraan voor camera’s die gericht zijn op de vorken of de voorkant van de heftruck. Een nadeel is dat de heftruckchauffeur geen totaaloverzicht heeft van wat er zich rond het toestel bevindt.

Bird View-camera

Deze oplossing voegt de losse beelden van meerdere camera’s samen tot één beeld. Zo krijgt de heftruckchauffeur op één plaats een totaalbeeld. Waar de camera’s overlappen, kan er wel een lichte vervorming ontstaan. De Bird View-camera is ook minder ergonomisch bij het achteruitrijden, aangezien het scherm vooraan in de cabine staat.

360°-camera

Ook hier worden beelden van meerdere camera’s weergegeven op één scherm, maar in dit geval gaat het om afzonderlijke beelden met een lichte overlap. Wanneer een persoon aanwezig is in een gebied waar twee camera’s overlappen, zal die dus op beide beelden te zien zijn. Er is de mogelijkheid om alle beelden op het scherm te laten zien (bijvoorbeeld bij het vooruitrijden), of de beeldselectie automatisch te veranderen naargelang de actie die de chauffeur uitvoert (bijvoorbeeld alleen de camera’s achteraan en opzij bij achteruitrijden). Een 360°-camera heeft als voordeel dat alles op één plaats te bekijken is, voor een totaaloverzicht zonder vervorming. Een nadeel van de 360°-camera is dat deze net als de Bird View-camera minder ergonomisch is.

Sensoren

Ook sensoren zijn een waardevolle hulp om aanrijdingen te voorkomen, aangezien ze chauffeurs actief waarschuwen. Radareye Active Detection van Hyster geeft een geluidssignaal bij het naderen van een hindernis en toont een afstandsaanduiding op de camerabeelden – net zoals de achteruitrijhulp in heel wat auto’s. Het beeldscherm monteer je naar keuze achteraan, wat wij aanbevelen, of vooraan in de cabine. De detectoren zelf kun je aan alle zijden van de heftruck installeren.

Daarnaast zijn er anti-aanrijdingssystemen die waarschuwen voor mogelijke aanrijdingen met personen en tussen heftrucks. Voetgangers dragen een tag in de vorm van een kaart of armband die geluid maakt of trilt bij gevaar. In de heftruck weerklinkt dan een geluidssignaal. Bij heftrucks onderling volgt een waarschuwing wanneer voertuigen elkaar zo dicht naderen dat er een risico op aanrijding bestaat. Optioneel is deze oplossing te combineren met een automatische vertraging van de machine.

AI-gebaseerde camera’s en detectiesystemen

De kracht van AI vindt ook zijn weg naar veiligheidssystemen voor heftrucks. Zo is er AI die getraind is om een onderscheid te maken tussen personen en objecten. Dit type systeem combineert visuele en auditieve waarschuwingen en verlaagt optioneel de rijsnelheid bij gevaar. Het is mogelijk om de detectie alleen te laten inschakelen wanneer de heftruck daadwerkelijk in de richting van personen rijdt. Op die manier voorkom je valse alarmen en gewenning aan (te veel) signalen, zodat chauffeurs alerter blijven. Een ander voordeel van AI-detectiesystemen is dat ze ook in uitdagende weersomstandigheden, bijvoorbeeld bij veel tegenlicht, nauwkeurig blijven werken.

Slimme organisatie van je magazijn blijft cruciaal

Technologische innovaties doen veel om je magazijn veiliger te maken voor al je medewerkers. De basis blijft echter een magazijn dat doordacht is ingericht. Driekwart van de arbeidsongevallen met heftrucks is namelijk te wijten aan een onaangepaste organisatie van het magazijn en in het bijzonder onvoldoende scheiding tussen voetgangers- en voertuigverkeer. In dit artikel vind je maatregelen om je magazijn veiliger te organiseren.

Meer weten over veiligheidstechnologieën voor je heftrucks? De specialisten van B-CLOSE helpen je graag verder.

tel
Mijn winkelwagen
Je winkelwagen is leeg.

Het lijkt erop dat je nog geen keuze hebt gemaakt.