Hyster verkent de voordelen van het gebruik van een vorkheftrucksimulator in reactie op een groeiend aantal bedrijven dat geïnteresseerd is in het gebruik van simulatie als onderdeel van hun trainingsprogramma’s.
“De huidige simulatietechnologie voor vorkheftrucks biedt de gebruiker een echte, volledige 3D-omgeving gecombineerd met de werkelijke controles en reacties van een echte heftruck”, aldus Robbert Wijnandts, Commercial Trainer bij Hyster Company. “Zelfs de zwaarste bedrijfsomstandigheden kunnen met de virtuele vorkheftruck worden gesimuleerd om een echte rijervaring na te bootsen.”
De nieuwe Hyster Simulator heeft dezelfde stoel als het Hyster® Fortens®-model, dezelfde pedalen, stuur, CANBus en hydraulische bedieningselementen. De gebruiker draagt een VR-headset (360° Oculus stereoscopische bril) en als hij zijn hoofd draait, geeft het verschillend zicht op de mast, omhoog, omlaag en langs de zijkant, terwijl de toeschouwers de activiteit op een scherm bekijken. De software kan ook aangepast worden om ervaringen te creëren met verschillende masten en hulpstukken, zoals papierklemmen.
“De weerstand en het gevoel is bijna hetzelfde als in het echt, maar het verplaatsen van ladingen is natuurlijk in een risicovrije ‘gaming’ omgeving”, zegt hij. “Er zijn veel toepassingen voor deze technologie die op de juiste manier worden ingezet voor de juiste bedrijven, van het introduceren van de rijervaring bij mensen tijdens een evenement tot het integreren ervan in trainingsprogramma’s.”
Robbert legt uit dat sommige critici beweren dat simulatie niet ‘hands on’ is, onnodig is en niet realistisch voor de werkelijke apparatuur, maar hij zegt dat deze argumenten het punt missen wat simulatie kan doen. Simulatortraining heeft als doel de trainingskosten en eventuele bijbehorende risico’s te verminderen, vooral als je net met heftruckrijden begint.
Om een heftruck in het echt te kunnen bedienen, zijn er drie specifieke fasen voor de training nodig, beginnend met Basic Operator Training (basisbeginselen over bediening, hydrauliek, veiligheid, enz.) gevolgd door Specific Job Training (met betrekking tot de apparatuur die zij zullen gebruiken en eventuele opzetstukken) en ten slotte Familiarization Training waar de chauffeur voor het eerst een echte heftruck bedient.
Meestal wordt een mix van klassikale theorie en een praktijkopleiding gebruikt om de chauffeurs in slechts drie dagen op te leiden. Elke jaar worden er tienduizenden chauffeurs op deze manier opgeleid.
Robbert suggereert dat vorkheftrucksimulators nu voor deze training kunnen worden gebruikt, door opleidingsafdelingen die de betrokkenheid van de trainees willen vergroten, de kosten willen verlagen en de veiligheid verbeteren. Het past bij grote organisaties die trainingen op locatie geven en grotere externe opleidingsdiensten met als voordeel dat zij een groter aantal chauffeurs kunnen trainen. De simulator heeft veel verschillende instellingen, zodat het kan worden gebruikt als een tool binnen verschillende trainingsprogramma’s, van een leuke voorlichtingsactiviteit voor niet-chauffeurs, tot meer gedetailleerde trainingssessies voor ervaren chauffeurs.
‘In plaats van direct naar het trainingsgebied te gaan, kan het leren worden versneld door het spiergeheugen van de trainees in het klaslokaal op te bouwen en vanaf het begin hun bewustzijn van ruimte en gevaren te verbeteren”, zegt hij en hij vertelt dat de palletgrootte-unit makkelijk is in te stellen.
“Heftrucksimulatoren kunnen helpen bij de Basic Training maar mogen nooit beschouwd worden als een vervanging voor dit essentiële stadium”, legt Nick Welch uit, technisch directeur van RTITB, het voorkeursinstituut voor vervoersopleidingen op de werkplek. “De simulatoren kunnen echter wel gebruikt worden in de Specific Training (zoals beschreven in ACOP L117) en voegen veel waarde toe aan het proces. Het andere gebied waar simulatie significante waarde kan toevoegen is bij de beoordeling van de vaardigheden en kundigheid van een bestaande chauffeur.”
Het gaat echter niet alleen om het trainen van de chauffeurs. Simulatie kan gebruikt worden om nieuwe potentiële chauffeurs te vinden en vertrouwdheidsopleiding te geven aan leidinggevenden, toezichthouders en managers van het magazijn voor meer bewustwording over wat de chauffeurs kunnen zien en voorlichting over risico’s. Het kan ook helpen bij regelmatige opfristrainingen, bij de introductie van nieuwe veiligheidsinitiatieven en het omgaan met kwesties zoals zelfoverschatting en slechte gewoontes.
“Dagelijkse routine en tijdsdruk kunnen mensen doen vergeten wat ze hebben geleerd tijdens hun initiële training”, aldus Robbert. “Regelmatige simulatie kan de motivatie helpen herstellen en testen in verschillende scenario’s kunnen helpen bij gedragsverandering, wat leidt tot betere productiviteit.”