Bij crossdocking gaan binnenkomende goederen vrijwel meteen weer de deur uit, zonder tussentijdse opslag. Hoewel het principe eenvoudig is, is het toch een uitdaging om het concept goed te laten werken. Door rekening te houden met een aantal aandachtspunten, maak je de kans op een succesvolle crossdockingstrategie meteen een stuk groter.
Zijn populariteit heeft crossdocking te danken aan enkele belangrijke voordelen die het concept met zich meebrengt. Zo kun je de kosten voor goederenopslag en pricing verlagen, de wachttijden voor de klant verkorten en een pak ruimte in het distributiecentrum besparen. In de meeste gevallen blijven de goederen maximaal 24 uur in de crossdockruimte, soms is dat zelfs minder dan een uur. Zeker in ‘snelle’ sectoren zoals food, retail en spare parts wordt vaak crossdocking toegepast om de doorvoer van goederen vlugger te laten verlopen. Ook logistieke dienstverleners consolideren vaak vrachten via hun eigen crossdockingplatformen.
In magazijnen waar verse, bederfbare goederen worden behandeld, kun je via crossdocking bovendien kostbare tijd en koelcellen uitsparen. Dat geldt ook voor diepvriesgoederen, waar minder langdurige opslag een grote positieve impact heeft op de energiekosten en het milieu.
Toch zitten er ook enkele addertjes onder het gras. Zo vereist de snelle manier van werken synchronisatie en heel wat discipline. Door volgende regels in acht te nemen, schep je alvast een goede basis voor een geslaagd crossdockingconcept.
1. Schakel de hulp van IT-systemen in
Zonder een betrouwbaar IT-systeem is efficiënt crossdocken onbegonnen werk. Bij crossdocking is het immers een must dat je vooraf weet wanneer en aan welke laadkade je de goederen kunt verwachten en waar ze vervolgens naartoe moeten. Als die coördinatie stroef loopt, zal dat een negatieve impact op de doorstroming hebben.
Bij de aanschaf van een nieuw warehouse management systeem is het dan ook erg belangrijk om na te gaan of dat de nodige ondersteuning op het vlak van crossdocking biedt. Check bijvoorbeeld of het mogelijk is crossdockzendingen te combineren met goederen die eerder zijn gepickt. Zo krijgt de bestemmeling meteen al zijn goederen in één keer. Ook een ritplanningssysteem en software om beschikbare arbeidskrachten goed te plannen zijn binnen een crossdockconcept geen overbodige luxe. Hoe meer software je kunt inzetten, hoe beter je je crossdockoperaties kunt stroomlijnen.
2. Gebruik niet meer crossdocking dan je nodig hebt
Veel ruimte om te crossdocken kan op het eerste gezicht comfortabel lijken. Maar besef dat die meteen ook voor langere transporttijden zorgt. Bekijk goed welke vloeroppervlakte je écht nodig hebt om vlot te kunnen laden, lossen en manoeuvreren. Een overzichtelijke, maar toch compacte crossdockruimte zal in veel gevallen de meeste efficiënte uitkomst zijn.
3. Voorzie voldoende ruimte voor vrachtwagens
Wel is het belangrijk voldoende ruimte te voorzien voor inbound- en outboundtrailers. Hou dan ook rekening met het maximale aantal trailers die je tegelijkertijd op je terrein verwacht.
4. Kies de lay-out van je crossdockmagazijn zorgvuldig
Vaak wordt in bestaande magazijnen een crossdockzone ingericht. In dat geval zijn de mogelijkheden om je lay-out te optimaliseren uiteraard beperkt. Bij een nieuwbouwmagazijn heb je die luxe wel. De gekende I-vorm – een smalle rechthoek met poorten aan weerszijden van het gebouw – heeft het nadeel dat de onderlinge afstanden er relatief groot zijn. Zeker als je heel veel deuren hebt, kan dat nefast zijn voor je efficiëntie. Heb je heel veel deuren, dan is een lay-out met een T-vorm meer aangewezen. Erg grote crossdockcentra kunnen ook voor een X-vorm kiezen.
Hou bij je keuze in elk geval rekening met de locatie van de deuren. De beste crossdockdeuren zijn die met de kortste afstand tot de andere deuren. Doorgaans zijn dat de deuren die centraal in het magazijn liggen. Zorg er dan ook voor dat de grootste stroom outboundverschepingen het dichtst bij de inboundzone ligt. Kleine stromen kun je dan via verder gelegen deuren naar buiten laten gaan.
5. Vertrouw op kwalitatief material handeling equipment
Omdat snelheid in een crossdockingmagazijn voorop staat, is het belangrijk dat het material handling equipment vlot kan volgen. Van zodra de vrachtwagens komen lossen, moeten de goederen zo snel mogelijk door het magazijn kunnen worden vervoerd. Daarbij kun je een beroep doen op een uitgekiende mix van heftrucks, pallettrucks en transportbanden, naargelang de behoeften.
Zo zorg je er best voor dat je heftrucks snel en wendbaar genoeg zijn om in kleinere ruimtes te manoeuvreren. Voor heel korte afstanden is het gebruik van pallettrucks interessant. Conveyors kunnen dan weer handig zijn om binnenkomende goederen automatisch te sorteren. In elk geval kies je het best voor kwalitatief en betrouwbaar materieel om een vlotte doorstroom zo weinig mogelijk te remmen.
6. Maak komaf met rommel
In een crossdockmagazijn zijn orde en netheid extra belangrijk. Om producten snel te kunnen transporteren, is het cruciaal dat vorkheftrucks niet worden gehinderd door allerlei rommel in de laad- en loszone. Ook de veiligheid kan in het gedrang komen als er in een crossdockmagazijn te weinig aandacht voor een nette werkvloer is.
7. Zorg voor een goed geolied team
Een sterk team is in een crossdockingmagazijn goud waard. Je proces mag nog zo goed zitten, zonder ervaren magazijnmedewerkers en waakzame supervisors kan het toch nog in het honderd lopen. Dat heeft alles te maken met de hoge graad van synchronisatie die een crossdockmagazijn vereist. Het is dan ook belangrijk dat je medewerkers perfect weten wat van hen wordt verlangd, zeker wanneer het aandeel manueel werk groot is. Een goede communicatie over de manier van werken en mogelijke wijzigingen is dan ook noodzakelijk.
8. Ga met betrouwbare leveranciers en transporteurs in zee
Een belangrijk deel van de succesformule van crossdocking is dat de verwerking van de goederen erg snel verloopt. Dat geeft je evenwel weinig tijd om de kwaliteit van de goederen te controleren. Door enkel samen te werken met leveranciers waarvan je weet dat ze kwaliteit leveren, verlaag je de kans dat minder controleren je achteraf zuur opbreekt. Verder is het ook belangrijk dat leveranciers de afgesproken levertijden nakomen, wil je vermijden dat je processen om de haverklap worden onderbroken. Uiteraard geldt dat ook voor de transporteurs die de goederen moeten komen ophalen. Samengevat is een goede samenwerking met je supply chain partners dus een vereiste om je crossdockingproces te stroomlijnen.
9. Hou alternatieve scenario’s achter de hand
Hoe goed je je ook voorbereidt, zeker in een crossdockmagazijn liggen onzekerheden altijd op de loer. Trucks kunnen te laat komen, verpakkingen kunnen beschadigd raken tijdens het laden en zelfs de meest betrouwbare leverancier laat al eens een steek vallen. Vertrouw dan ook nooit op één enkel plan.
Probeer alternatieve scenario’s uit te werken en pas ze toe op basis van de real time status en updates in het hele crossdockingproces. Het spreekt voor zich dat software opnieuw een belangrijke rol zal spelen om zo’n dynamische planning op poten te zetten.
10. Evalueer en blijf evalueren
Real-life statistieken kunnen je ook helpen om je ‘standaard’ crossdockingplan op gezette tijdstippen te evalueren en bij te sturen wanneer de omstandigheden wijzigen. Met een ‘sit back & relax’ mentaliteit zal je crossdockconcept niet lang overeind blijven. Zeker in een crossdockmagazijn zal ‘out of the box’ denken dan ook eerder de regel dan de uitzondering zijn.
Contacteer B-CLOSE voor meer informatie over de mogelijkheden van optimalisatie van uw intern transport.
Het lijkt erop dat je nog geen keuze hebt gemaakt.