Checklist dagelijkse controle
1. Kijk vóór je het contact inschakelt deze onderdelen na op gebreken:
- Vorken: Vertonen de vorken barstjes? Is er schade aan de uiteinden of aan de hiel van de vorken? Is de bevestiging en vergrendeling van de vorken intact?
- Vorkenbord: Werken de bordveertjes? Zitten de eindboringen erop?
- Hefmast, ophanging, kettingen: Is er schade? Ontbreken er bouten in de constructie? Is de mast voldoende gesmeerd?
- Hydraulische slangen: Zijn er geen lekken?
- Banden en velgen: Hebben de banden scheurtjes, verregaande slijtage of een verlaagde bandenspanning? Wanneer één band meer doorzakt dan de andere, kan dat op een lek wijzen. Zijn alle bouten aanwezig?
- Kijk verder ook de kooiconstructie, het lastbeschermrek en de voorzetapparatuur grondig na.
2. Controleer daarna of de heftruck proper is. Verwijder vuil, afval en scherpe voorwerpen die de werking kunnen belemmeren.
3. Controleer de capaciteit van de batterij (elektrisch) of het brandstofniveau (diesel/lpg). In deze video vind je tips voor het onderhoud van batterijen.
Bij elektrische trucks:
- Reinig indien nodig de batterij. Stof kan in sommige gevallen geleidend zijn en kortsluitingen veroorzaken.
- Controleer bij loodzuurbatterijen de status van de laadcyclus op de lader voor je de truck van de lader loskoppelt. Onvolledige ladingen van loodzuurbatterijen zorgen ervoor dat de autonomie op termijn sneller afneemt.
4. Zet nu pas het contact aan en controleer de werking van de bedieningselementen:
- Meters, verlichting en controlelampen
- Hefsysteem: Hef de mast volledig omhoog. In de bovenste positie test je het overdrukventiel door de hefhendel naar achter te trekken. Zo test je de slangen op lekkages. Laat daarna de mast zakken en test de neigcilinder. Test vervolgens de sideshifts. Deze procedure heeft ook als voordeel dat de kanalen en rollers doorgesmeerd worden en de cilinders over hun volledige lengte uitgeschoven worden. Zo blijven ook de uitersten van de cilinders in optimale staat. Doorgaans zien we aftekening en soms zelfs corrosie op de plaats waar de cilinders steeds stoppen. Die corrosie/vervuiling leidt tot lekkende dichtingen.
- Voet- en handrem: Is er remdrukverlies? Werkt de handrem correct? Test dit eerst stilstaand, dan al rijdend.
- Besturing en claxon: Werkt alles goed?
5. Controleer op lekken: Liggen er plassen op de grond waar de heftruck geparkeerd staat?
6. Controleer de veiligheidsvoorzieningen (afhankelijk van de uitrusting van de heftruck):
- Veiligheidsgordels en -beugels
- Waarschuwingslichten (bijvoorbeeld Pedestrian Awareness Lights (PAL))
- Camera’s, sensoren, …
- Automatische handrem voor hellingen