Lithium-ion heftruck, wel of niet geschikt voor uw onderneming?

In de meeste sectoren is de transitie van heftrucks op lpg en diesel naar elektrische toestellen al even achter de rug. Vandaag staan steeds meer bedrijven voor de keuze voor een vertrouwde loodzuurbatterij of voor een Li-ion heftruck met een lithium-ion accu. Beide energiepakketten hebben dan ook hun eigen voor- en nadelen. Maar welke juist? En zijn Li-ion heftrucks ook interessant voor jouw kmo? In dit artikel vind je antwoorden op deze vragen.

Li-ion heftrucks zijn al een tijd op de markt

Bij kleinere toestellen zijn li-ion batterijen ondertussen de norm. Vandaag zijn ze ook aan een opmars bezig bij grotere machines. Dat vertelt Alain De Schepper, productmanager bij B-CLOSE, toonaangevend verdeler en onderhoudsspecialist van heftrucks in België.

“We stellen vast dat producenten steeds meer lithium ready toestellen op de markt brengen. Deze kunnen zowel voorzien worden van een loodzuurbatterij als van een Li-ion accu. Dat betekent dat batterijkeuze en heftrucktype niet meer met elkaar verbonden zijn.

Daarnaast zien we ook meer specifieke Li-ion toestellen, of zogenaamde dedicated trucks, bij zowel lichte magazijntoestellen voor indoor gebruik als de zwaardere heftrucks. Zelfs bigtrucks met capaciteiten tot meer dan 12 ton doen hun intrede.”

De ROI van Li-ion heftrucks

De overstap van de vertrouwde loodzuurbatterij naar de eerder onbekende, complexere en vooral aanzienlijk duurdere Li-ion technologie vraagt een open mindset van de gebruiker.

De focus moet hier, meer dan ooit, op de ROI liggen. Aanbieders van Li-on toestellen beschikken over applicaties waarmee zij een duidelijk overzicht kunnen geven over de vereiste vloot machines, batterijen en de ROI, en dit afgestemd op de toepassing van de klant.

De belangrijkste voordelen en beperkingen op een rijtje

Tegenover loodzuurbatterijen bieden Li-ion heftrucks heel wat voordelen. We lijsten de belangrijkste hieronder kort voor jou op.

  1. De levensduur is 3 keer langer dan die van een loodzuurbatterij
  2. Je kan snelladen zonder nadelig effect op de levensduur
  3. De energie-efficiëntie is hoger, tot 95%
  4. Je bespaart 20 tot 30% energiekosten en reduceert je CO2-voetafdruk
  5. Een lage onderhoudskost compenseert de investering

 

Daarnaast zijn er natuurlijk ook beperkingen:

  1. Het frequent volledig ontladen van de batterij heeft een nadelige invloed op de levensduur = F frequente snelle tussenladingen vereist
  2. Multi-shift applicaties zonder mogelijkheid tot tussentijds laden
  3. Sporadisch gebruik (nadelige invloed op ROI)
  4. Elektriciteitsnet moet hoge wattages aankunnen
  5. Mentaliteitswijziging van de medewerkers (tussenladingen)

Li-ion heftrucks op jouw werkvloer

“De impact van een machine met een lithiumbatterij is meteen voelbaar op de werkvloer”, benadrukt Alain De Schepper.

“Li-ion toestellen kan je gedecentraliseerd laden. Dit maakt de investering in een laadzaal overbodig. Zo bespaar je naast de dure infrastructuur, evenals een extra toestel of een rolbrug voor het wisselen van batterijen, ook op rijtijden van en naar de laadzaal. Daarnaast sluit je het risico op ongevallen uit.

Dedicated Li-ion trucks onderscheiden zich van Li-ion ready trucks doordat ze van aan de basis werden ontworpen rondom de zeer compacte lithium batterij. Dit resulteert in een extra ruim bestuurderscompartiment met vlakke vloer, maximale voetruimte en lagere opstap. Verder bieden beide trucks dezelfde voordelen.”

Li-ion heftrucks en recyclage

De meeste batterijfabrikanten blijven eerder oppervlakkig als het gaat over de recyclage van Li-ion batterijen. De hoge recyclagekosten als gevolg van de complexiteit van het proces om de verschillende metalen als kobalt, mangaan e.d. te scheiden wegen op vandaag vaak niet op tegen de ontginningskosten. Slechts een beperkt aantal bedrijven investeert in recyclage.

Waarom nu overstappen naar Li-ion ?

De opwaartse druk op de energiekosten en de verhoogde productiviteit zijn zeker een goede reden.

Anderzijds laten impulsen vanuit de overheid naar de industrie toe, om de overstap naar     Li-ion te maken, voorlopig nog op zich wachten. Een overgangsfase vergelijkbaar met deze  die we reeds zagen bij de opstartfase van elektrische personenwagens waar de overheid op vandaag wel de nodige impulsen voorziet.

Wil je weten of Lithium-ion heftrucks iets voor jou kunnen betekenen? Of heb je vragen over alternatieven? Contacteer B-CLOSE volledig vrijblijvend.

B-CLOSE is een onafhankelijke verdeler van verschillende heftruck merken in zowel 2de hands als nieuwe toestellen.  Wat het elektrisch aanbod betreft kunnen zowel traditionele loodzuur als Li-ion aangedreven heftrucks aangeboden worden waardoor dit artikel in volledige eer en geweten opgemaakt is met de bedoeling transparante info te verspreiden.  Dit artikel is opgemaakt in december 2021, gebaseerd op de info die tot op dat moment beschikbaar was. 

tel
Mijn winkelwagen
Je winkelwagen is leeg.

Het lijkt erop dat je nog geen keuze hebt gemaakt.