SOMEF is een Belgische logistieke speler die actief is op de markt van de binnenvaart en de kustvaart. Het bedrijf bekleedt een leidende positie in het Rijn-Schelde-Maasbekken, in de regio aan de Baltische kust en aan de Atlantische kust. In 2011 werd 4 miljoen ton vracht, vooral metalen, vervoerd door de 3 duwboten en 9 duwbakken van het bedrijf. Zowel in Bergen als Charleroi heeft SOMEF een bevrachtingskantoor. In de haven van Luik is de overdekte trimodale terminal (water, lucht, spoor) van SOMEF een belangrijke spil in het transportnetwerk van de onderneming.
DE UITDAGING
In 2009 besefte SOMEF dat haar park van heftrucks meer en meer slijtage vertoonde en aan vervanging toe was. De activiteiten van SOMEF in de haven van Luik vereisen de inzet van zware heftrucks voor het vervoer van staalproducten, mineralen, containers en andere zware lasten. Bijgevolg had SOMEF nood aan een beperkt maar betrouwbaar park van heftrucks voor het uitvoeren van deze taken.
DE OPLOSSING
SOMEF maakte een zorgvuldige vergelijking van de verschillende oplossingen op de markt en koos uiteindelijk de Hyster trucks van B-CLOSE. Hierdoor moesten er op het vlak van kwaliteit geen compromissen worden gesloten. SOMEF besloot voor Luik drie trucks aan te kopen: een heftruck van 25 ton, een iets lichtere truck van 18 ton en ten slotte een kleinere truck van 3,5 ton die door het personeel liefkozend de ‘baby’ van de familie wordt genoemd. Het model van 25 ton wist zo snel te overtuigen dat SOMEF kort nadien besliste om een bijkomende heftruck aan te kopen, ditmaal voor de site van een dochteronderneming van de groep in Bergen. De keuze voor de Hyster trucks werd ingegeven door verschillende technische aspecten. Ten eerste waren de chauffeurs gecharmeerd door de ergonomie van de cabines: ze zitten comfortabel waardoor de chauffeurs zich ten volle kunnen concentreren op hun taak én bovendien lopen ze een kleiner risico op een vermoeide rug wanneer ze lange tijd met de truck werken. Het specifieke ontwerp van de cabine garandeert ook een uitstekend zicht op wat er zich voor de truck afspeelt. Dit is grotendeels te danken aan de convexe voorruit en het gedecentraliseerde dashboard. Hierdoor kan de chauffeur de materialen behendig oppikken en manoeuvres veilig uitvoeren. Specifiek voor het vervoer van staalrollen, grotendeels voor de auto-industrie, eiste SOMEF extra kwaliteitsgaranties om te kunnen voldoen aan de eisen van haar klanten. “De devil is in the detail” zegt men in het Engels, en dat geldt ook voor trucks. De dubbele voorbanden die op de Hyster trucks apart gemonteerd staan, waardoor men wrijving vermijdt, kunnen een detail lijken, maar wegen door wanneer men rekening houdt met de kost van nieuwe banden. Er is niet alleen de kwaliteit van de trucks, SOMEF is ook erg tevreden over de kwalitatieve service waarop de elf mensen van het team van Luik kunnen rekenen. Zo waarderen ze in het bijzonder dat de technische medewerkers van de dienst na verkoop telkens de volledige historiek van de truck kunnen raadplegen. “We vervoeren kostbare goederen en moeten kostenefficiënt werken. Daarom stellen we zeer hoge eisen aan onze trucks en de onderdelen ervan. Zo kan bijvoorbeeld een extra hydraulische pomp op een machine een groot verschil maken. Hyster voldoet aan al onze eisen, en de servicing van B-CLOSE is daarbij de kers op de taart”, besluit Olivier Stevens, Operationeel en Commercieel Directeur.
DE VOORDELEN VOOR SOMEF
SOMEF is met een leasingcontract zeker dat het beschikt over een vloot van betrouwbare trucks die elk perfect zijn afgestemd op hun specifieke deel van de activiteiten op het trimodale laad- en lospunt van SOMEF. De snelle en volledige dienstverlening die B-CLOSE levert, is mogelijk dankzij technici die buitengewoon goed vertrouwd zijn met de trucks en op elke moment efficiënt kunnen interveniëren.