Mazak is een fabrikant van werktuigmachines. De Yamazaki Mazak Corporation werd opgericht in 1919 in Nagoya, Japan. Op dit moment telt het bedrijf meer dan 75 vestigingen en stelt het wereldwijd meer dan 7200 werknemers te werk. In België werken er zo’n 80 mensen voor Mazak. De vestiging in Leuven is het wereldwijde distributiecentrum voor CNC-lasermachines. In 2015 werd het magazijn verdubbeld in oppervlakte om de groei van de voorbije en de komende jaren op te vangen.
DE UITDAGING
Mazak verbouwde in 2015 zijn vestiging in Leuven grondig. In totaal verdubbelde de oppervlakte van 2.700 tot 5.500m² en werd het hele logistieke systeem herbekeken en geoptimaliseerd. Zo koos Mazak voor hoogbouw met een nieuw magazijn waarin de goederen tot 15 meter hoog gestapeld worden. Naast een semiautomatisch opslagsysteem zijn er ook nieuwe metershoge rekken geïnstalleerd in andere delen van het magazijn waar reachtrucks gebruikt worden om orders te picken.
De verbouwingen gingen gepaard met een investering in een nieuwe vloot van reach- en heftrucks die moest voldoen aan de behoeftes en noden van de nieuwe hoogbouwinrichting. Bovendien heeft Mazak zeer strikte internationale merkvoorschriften waardoor niet enkel de kwaliteit van de reachtrucks optimaal moest zijn, maar ze ook modern en personaliseerbaar moesten zijn. De kleuren moesten immers afgestemd zijn op de rest van het magazijn.
Om de klantentevredenheid te optimaliseren streeft Mazak ernaar dat 98% van de machineonderdelen binnen de 24 u bij de klant geleverd worden. Dat kan enkel gerealiseerd worden door nieuwe processen te initiëren en te werken met betrouwbare reach- en heftrucks die ondersteund worden door een logistieke partner die meteen kan ingrijpen als er bepaalde onvoorziene problemen zouden opduiken. Iedere vertraging door het uitvallen van een reachtruck heeft namelijk onmiddellijk een negatief effect op de levertermijn. Ook de service stond daarom centraal in de zoektocht naar een nieuwe partner.
DE OPLOSSING
Hoewel Mazak voor de verbouwing al met B-CLOSE samenwerkte, werd toch beslist om opnieuw een tender dit te schrijven omdat ze de meeste geavanceerde reachtrucks wilden hebben die op de markt bestaan. Zodoende konden ze verschillende merken aan de strikte criteria toetsen want Mazak wil enkel toestellen die het beste voldoen aan de specifieke eisen van het nieuwe magazijn.
Na contacten met verschillende leveranciers bleek dat de nieuwe reachtruck van Hyster het best voldeed. Na verschillende demotests waren ook de chauffeurs overtuigd van Hyster want de uitstekende wendbaarheid en rijcomfort van de Hyster reachtruck waren zeker een plus. De besturing via een display met touchscreen speelde zeker een rol in het gebruiksgemak van de truck.
Om de veiligheid in het magazijn te verzekeren vond Mazak het belangrijk dat:
–– Alle hef- en reachtrucks in het magazijn werden gelimiteerd tot een maximumsnelheid van 5 km/u ;
–– De reachtrucks werden uitgerust met een sideshift en hydraulische vorkenversteller ;
–– Automatische nivellering en centralisering van de vorken gecombineerd met hoogte-selector vermijden schade aan de transportband ;
–– De reachtrucks werden uitgerust met een camerasysteem zodat de bestuurder de paletten metershoog kan picken zonder in te boeten aan zichtbaarheid.
De keuze voor B-CLOSE was vlug gemaakt want Mazak weet uit ervaring dat een servicecontract bij B-CLOSE ervoor zorgt dat er binnen de vier uur een technieker over de vloer komt om een eventuele storing of panne te verhelpen. Dat biedt Mazak de garantie dat zijn doelstelling om een immediate delivery van 98% aan te bieden niet gedwarsboomd wordt doordat de logistieke vloot te lang stil ligt.
Mooi meegenomen: de reachtrucks van Hyster kunnen perfect gepersonaliseerd worden. Zo rijden de reachtrucks in Mazak rond in een spierwit kleedje met knaloranje belettering. Als toemaatje heeft B-CLOSE bestaande Hyster en andere toestellen gereviseerd, opgeschuurd en ook van een witte kleur voorzien, helemaal in lijn met de designtaal van het magazijn.
‘De reachtruck reed niet alleen comfortabeler en stabieler, de reachtruck bood ook een beter zicht en een betere wendbaarheid. De rist aan moderne veiligheidsvoorzieningen, hoge betrouwbaarheid en doorgedreven efficiëntie vervolledigde het plaatje’, zegt Johan Janssens, van Mazak.
DE VOORDELEN VOOR MAZAK
• Performante reachtrucks.
• De tevreden chauffeurs kunnen op een veilige en comfortabele manier werken
• Geen schade meer aan magazijninrichting of aan ladingen (door de geïntegreerde technologische personalisaties)
• Dienst na verkoop van B-CLOSE garandeert een immediate delivery van 98%.