De elektrische heftrucks van Hyster kunnen net dat tikkeltje meer
Wim Van Osselaer - Managing Partner
Luik Natie is een Belgische onderneming die met vier entiteiten (Transport, Storage, Coldstore en Luyckx International) logistieke totaaloplossingen aanbiedt. Het biedt een totaalpakket aan, van maritieme logistiek tot landlogistiek, de behandeling van diverse goederen en opslag. Met een omzet van zo’n 20 miljoen euro stelt de groep zo’n honderdtal werknemers te werk op de Antwerpse linkeroever. Luik Natie zet sterk in op duurzaamheid en groene energie en was het eerste bedrijf in de Haven van Antwerpen dat als doestelling had om volledig CO2-neutraal te werken. Het installeerde daarom enkele jaren geleden een windmolen, en zal in de volgende jaren ook inzetten op zonnepanelen.
Sinds de overname in 2009 hebben de managing partners Luik Natie terug op de rails gezet, met een sterke groei tot gevolg. Luik Natie wil die groei op een duurzame manier realiseren. Het is het eerste havenbedrijf in Antwerpen dat volledig CO2-neutraal wil werken, zonder daarbij compromissen te moeten sluiten op vlak van productiviteit en kostenefficiëntie. Zo nam het in 2015 de eerste slim aangestuurde windmolen in gebruik. Die turbine voorziet Luik Natie van groene stroom en zorgt ervoor dat de koel- en diepvriesruimtes optimaal gebruik kunnen maken van windenergie. Vorig jaar verving het bedrijf oude gasontladingslampen door ledverlichting, een investering waardoor het energieverbruik met 88% verminderd werd. Momenteel bekijkt de groep de mogelijkheid om de daken met zonnepanelen te bedekken.
Luik Natie draagt het milieu hoog in het vaandel en wil deze groene lijn ook doortrekken naar de vloot van heftrucks. Daarom ging de groep op zoek naar een logistieke partner die elektrische vorkliften kon leveren die aan dezelfde eisen voldoen als heftrucks met een verbrandingsmotor. Ook al kiest Luik Natie voor elektrische heftrucks in plaats van thermische om het milieu een handje te helpen, toch willen ze geen toegevingen doen op het vlak van werkbaarheid. Om geen productiviteitsverlies te lijden ten opzichte van thermische vorkliften, was het belangrijk dat de heftrucks een volledige dag gebruikt konden worden zonder op te laden. Bovendien moesten de toestellen compact genoeg zijn om makkelijk containers in te rijden voor het lossen en laden.
Na een grondige analyse van de markt en een vergelijking tussen verschillende merken, sprong Hyster er meteen uit. Met het meest complete en volledige gamma aan elektrische heftrucks in de markt, beschikt het over heel wat trucks die meer dan 5 ton kunnen heffen. Een testritje met de vorkheftrucks van concurrerende merken toonde aan dat deze niet in staat waren om 5 ton te heffen. De toestellen van Hyster daarentegen bleven stevig met hun wielen op de grond.
De elektrische heftrucks van Hyster kunnen net dat tikkeltje meer.
De toestellen van Hyster waren bovendien perfect in staat om een hele dag te opereren zonder opgeladen te moeten worden. Daardoor is er op geen enkel moment een productiviteitsverlies. Meer zelfs, het comfort van de elektrische heftrucks ligt een stuk hoger voor de chauffeur terwijl de totale cost of ownership voor Luik Natie een stuk lager ligt. Zo vragen de elektrische toestellen van Hyster een stuk minder onderhoud dan de thermische vorkliften en kost de elektriciteit om ze draaiende toe houden een stuk minder dan de brandstof.
Doorslaggevend in de keuze voor B-CLOSE was de nabijheid van verschillende service techniekers. Door de aanwezigheid van deze techniekers op Linkeroever, kunnen toestellen in panne dezelfde dag nog hersteld worden, zonder dure en milieuvervuilende verplaatsingen. Een servicecontract met B-CLOSE garandeert snelle interventies aan bovendien niet onredelijke prijzen.
Voor meer info omtrent deze specifieke case kunt u terecht bij Kurt Boudt
Bekijk de PDF-versieHet lijkt erop dat je nog geen keuze hebt gemaakt.