HYSTER® viert 35 jaar robuuste trucks uit Craigavon

In 2016 viert Hyster dat er in de fabriek in Craigavon (Noord-Ierland) al 35 jaar robuuste vorkheftrucks worden geproduceerd.  Ter ere van deze mijlpaal heeft Hyster een exclusief evenement georganiseerd waarmee de vooruitgang in de fabriek werd gevierd en er naar de toekomst werd gekeken, onder meer door de onthulling van de nieuwe ‘XT-serie’.

 

“Betrouwbare, robuuste, betaalbare vorkheftrucks – dat was het doel van de fabriek in de jaren 1980,” zegt Alan Little, vicepresident Manufacturing & Logistics EMEA, die sinds 1983 bij het bedrijf werkt. “En deze ontwerpprincipes gelden ook nog voor de Hyster® -producten van tegenwoordig.”

 

De jaren 1980 – Het begin

De fabriek bij Craigavon werd in april 1981 geopend en is tegenwoordig de grootste vorkheftruckfabriek in het Verenigd Koninkrijk. De fabriek werd voor 25 miljoen Britse pond gebouwd en had slechts één doel: hoogwaardige vorkheftrucks produceren die zich wereldwijd met de concurrentie konden meten.

De fabriek was in hoge mate geautomatiseerd met de nieuwste robotsystemen en numeriek geregelde snij- en walssystemen.  De productieruimte had toen een oppervlakte van 22.000 m2 en er was 4.000 m2 aan kantoorruimte. De faciliteit is sindsdien uitgegroeid tot ruim 41.300 m2 en biedt tegenwoordig werk aan honderden mensen.

Elk jaar worden duizenden diesel, LPG en elektrisch aangedreven trucks geproduceerd in Craigavon. Een groot aantal van deze trucks wordt via onze Hyster distributeurs naar Europa, Rusland, Afrika en het Midden-Oosten geëxporteerd.

Maar in de jaren 1980 had de fabriek een veel beperktere functie en werd er in eerste instantie slechts één type vorkheftruck geproduceerd. “In 1981 hadden we 10 dagen nodig om een vorkheftruck te bouwen – tegenwoordig duurt dat nog maar vier dagen van ruwe grondstoffen tot verzending, dankzij toe genomen flexibiliteit om snel aan de stijgende vraag te voldoen, om verschillende variaties van vorkheftruck modellen en configuraties te produceren,” zegt Alan Little.

 

XL wordt best verkochte exporttruck van Groot-Brittannië

“De wereldberoemde Hyster H40-60 XL (met een capaciteit van 2-3 ton) was het eerste product dat bij Craigavon werd geproduceerd,” vertelt David Rowell, Product Launch Manager voor Hyster.

“Dat was toen een populaire truck voor bedrijven in de productie en distributie van voedingsmiddelen en dranken. Deze truck zette de norm voor kwaliteit, robuustheid en functionaliteit. Nooit eerder werd er zo’n hoge kwaliteit voor een betaalbare prijs geboden.”

In de eerste 20 productiemaanden werden er ongeveer 3.000 trucks van het type H40-60 XL gemaakt en het werd de best verkochte exporttruck van Groot-Brittannië.

Het bedrijf ging al snel andere modellen in de fabriek maken, waaronder de series S25, 30, 35 XL van 1,25 tot 1,75 ton (massieve rubberen banden) en H25, 30, 30 XL (luchtbanden), met standaard stuurbekrachtiging en een volledig automatische transmissie.

“Een gemakkelijke bediening, vooral voor onervaren bestuurders, was heel belangrijk bij het ontwerp,” vertelt David.

 

De jaren 1990 – Investeren en groeien

Tien jaar na de opening had de fabriek in Craigavon meer dan 50.000 vorkheftrucks gebouwd. Dit leidde tot een aanzienlijke investering in 1991 en uitbreiding van de fabriek en werd het personeelsbestand bijna verdubbeld.

In 1995 werd Demand Flow Technology (DFT) voor het eerst bij de fabriek in Craigavon geïntroduceerd, een technologie die tegenwoordig in alle fabrieken van de Groep over de hele wereld wordt gebruikt.  Dit baanbrekende systeem veranderde de werkzaamheden in de fabriek; op basis van de vraag van onze klanten kon elk model op elke dag worden geproduceerd.

Bij deze processen wordt gebruik gemaakt van een flexibel personeelsbestand en kunnen de productiehoeveelheid en -samenstelling worden gebaseerd op werkelijke verkopen, waardoor de productie- en financiële assets door minder afval kunnen worden gemaximaliseerd. Met DFT werd de kwaliteit niet meer gecontroleerd als de truck was voltooid, maar vormde het een integraal deel van het assemblageproces, waardoor kwaliteitcontrole tijdens elke productiefase in het product werd geïntegreerd.

Begin jaren 90 werd de serie XM geïntroduceerd, waarbij nieuwe technologieën werden gebruikt die toen opkwamen.

De populaire serie H2.00-3.20XM was zo ontworpen dat zelfs de zwaarste werkzaamheden beter konden worden uitgevoerd.

“De XM bood een uitmuntende beschikbaarheid, uitstekend comfort voor de bestuurder en hoge prestaties,” zegt David Rowell.  “Het bestuurderscompartiment was volledig geïsoleerd om trillingen te minimaliseren, het zicht door de mast was uitstekend en de geluidsniveaus waren opvallend laag.”

De XM-serie bestond toen uit 14 modellen en dat betekende vooral een groter aanbod voor onze klanten, zodat ze nog beter de juiste machine voor hun toepassing konden kiezen.

 

De jaren 2000 – Meer keuze voor de klant en energie-efficiëntie

In 2003 werd er een volgend investeringsprogramma uitgevoerd, waarmee de fabriek uitgroeide tot een productiecentrum van wereldklasse. Alan Little zei toen dat de kwaliteit van de medewerkers een doorslaggevende factor was als beste antwoord op de voortdurende concurrentieslag op de Craigavon operatie. “We hadden zeer vaardige, gemotiveerde medewerkers, die zich snel aanpasten aan verbeteringstechnieken en een hoge productiviteit leverden.”

Toen kwam de serie Hyster Fortens® van de productieband, de afgelopen tien jaar het paradepaardje van ons merk, met talloze keuzemogelijkheden voor onze klanten.

Deze serie van trucks met interne-verbrandingsmotor (IC) was de beste optie voor elke toepassing, en alle modellen van de compacte H1.6-2.0FTS tot de H4.0-5.5FT werden in Craigavon voor Europa geproduceerd.

De serie Fortens® bood uitstekende aanpassingsmogelijkheden met speciale configuraties voor specifieke behoeften bij toepassingen, onder meer dankzij hulpstukken die in de papier-, productie-, recycling-, drank-, metaal- en bouwindustrie werden gebruikt.

In 2009 werd Craigavon een gecombineerde fabriek voor de productie van trucks met IC-motor of batterij, waarbij de indeling van de fabriek flink werd aangepast zodat er ruimte was voor beide productielijnen.

Met de introductie van de elektrische vorkheftrucks van de series XN en XNT in 2008 verstevigde Hyster zijn positie als eersteklas leverancier van trucks met een laag energieverbruik, lagere onderhoudsvereisten, minimale bedrijfskosten en geen emissies.

Hyster produceert tegenwoordig een gevarieerd aanbod van elektrische trucks, met krachtige, robuuste trucks met een hoge capaciteit, in combinatie met de kleine elektrische vorkheftrucks met drie wielen, die de beste energie-efficiëntie in hun klasse bieden.

“We weten heel goed hoe de keuze van een vorkheftruck grote invloed kan hebben op de algemene prestaties en kosten van bepaalde werkzaamheden,” aldus David Rowell.  “De klant moet een truck kiezen op basis van de werkzaamheden die de truck gaat uitvoeren.  We bouwen trucks voor uiteenlopende toepassingen, van intensieve werkzaamheden met maximale capaciteit tot af en toe licht gebruik.  Vaak zien de trucks er hetzelfde uit, maar het gaat om de binnenkant.”

Wij zijn de enige fabrikant met zo’n grote keuze in trucks voor elk budget en elke toepassing. Momenteel komen er zelfs meer dan twaalf verschillende soorten Hyster-vorkheftrucks met een capaciteit van 2,5 ton van de productieband in Craigavon.

 

2016 – De introductie van de Hyster XT-serie

In april 2016 heeft Hyster tijdens de viering van het 35-jarige bestaan de meest recente toevoeging aan het aanbod robuuste trucks uit Craigavon geïntroduceerd – de Hyster® XT-serie.  Deze serie duurzame vorkheftrucks met een capaciteit van 2,0 tot 3,0 ton is geschikt voor talloze alledaagse toepassingen in logistiek, distributie en productie.  De XT-serie is gebouwd met bewezen, hoogwaardige Hyster-onderdelen en biedt bestuurders lange, betrouwbare prestaties voor een aantrekkelijke prijs.

“De XT doet vanwege zijn robuuste, eenvoudige ontwerp en servicegemak denken aan de XL-truck uit 1981, maar dan gecombineerd met recente ontwikkelingen in ontwerp en techniek. Met de toevoeging van de XT-serie aan het aanbod van Hyster® hebben bedrijven nog meer keuze en mogelijkheden om een vorkheftruck te kiezen die bij hun operationele behoeften en hun budget past,” zegt David Rowell.

 

Bekroonde fabriek

Craigavon heeft kwaliteit hoog in het vaandel staan en dat is met diverse prijzen beloond.  In 2015 kreeg de fabriek de ISO 50001-certificatie voor hun inzet op het gebied van energie-efficiëntie en de ontwikkeling van een energiebeheersysteem (EnMS).  Daarnaast kreeg de fabriek de prestigieuze ROSPA Gold Award for Health and Safety toegekend.

Andere recente blijken van waardering zijn de Investors in People Gold Award voor effectief management van medewerkers, de OHSAS 18001-accreditatie voor gezondheid en veiligheid op de werkplek en de fabriek was bij de The Irish News Workplace & Employment Awards 2013 de ‘Best Place to Work’.

De hoge kwaliteitsnormen van Craigavon zijn ook beloond, met de prestigieuze Northern Ireland Quality Award 2011 (EFQM).

En in 2013 werd Alan Little erkend vanwege zijn diensten aan de industrie in Noord-Ierland en werd hij een MBE (Member of the Most Excellent Order of the British Empire).

In november 2012 bracht de Britse premier David Cameron een bezoek aan de fabriek in Craigavon. Tijdens zijn bezoek benadrukte hij het belang van een geweldige productiefaciliteit als Craigavon voor het meedoen aan en slagen in wat hij noemde ‘the global race’.

 

Voor toekomstige generaties

Ondanks alle veranderingen van de afgelopen 35 jaar werkt een deel van de medewerkers al decennia in de fabriek. Van de huidige medewerkers zijn er zelfs 33 die al vanaf het eerste jaar na de opening in de fabriek werken.

Ter ere van de 35 succesvolle jaren wordt er dit jaar een herdenkingsboom bij de fabriek geplant, vlak bij een eik die al op de locatie stond toen de fabriek werd gebouwd.

“We zijn trots op onze 35-jarige geschiedenis, maar we willen ook werken aan een toekomst met meer groei, duurzaamheid en succes,” aldus Alan Little.

tel
Mijn winkelwagen
Je winkelwagen is leeg.

Het lijkt erop dat je nog geen keuze hebt gemaakt.