Van grote hoeveelheden stof tot extreme temperatuurschommelingen; de Hyster®-vorkheftrucks werken onder zware omstandigheden bij Radmacher Kalksandsteine, een kalkzandsteenfabriek in Wendeburg, Duitsland.
Het familiebedrijf produceert al sinds 1963 kalkzandstenen met alleen zand, kalk en water. De blokken worden verhard in 15-bar druk autoclaven, waar meer dan 60 werknemers zorgen voor continue productie in drie ploegen, 24 uur per dag. Vanwege de eisen van de applicatie, waaronder een klimaat dat varieert van -15 °C in de winter tot meer dan 30 °C in de zomer, heeft het bedrijf verschillende vorkheftrucks grondig getest voor de nieuwe trucks geselecteerd werden.
“Geen steen wordt verplaatst zonder een Hyster®-vorkheftruck”
De kalkzandstenen worden gemaakt in standaardformaten en in verschillende afmetingen afhankelijk van de behoeften van de klant en specifieke bouwplannen. Hyster®-heftrucks zorgen voor een continu, betrouwbaar proces, van de productie tot de opslag van de blokken.
“Geen steen wordt verplaatst zonder een Hyster®-vorkheftruck”, aldus Christian Baars, Production Manager in de fabriek, die bijzonder blij is met twee nieuwe Hyster® H13XM-6 heavy-duty vorkheftrucks. Deze heftrucks, met een hefcapaciteit van 13 ton en een laadcentrum van 600 mm, werden aangeschaft na het testen van verschillende heftrucks van bekende fabrikanten.
Hyster®-heftrucks kunnen hellingen makkelijk aan
Hoewel alle geteste heftrucks goed presteerden bij het lossen van trolleys en het bevoorraden van de zaagmachines, kon één concurrent niet de vereiste prestaties leveren voor werken op een helling. De zware heftrucks, volledig beladen met zandkalkstenen, moeten een korte helling oprijden met een hellingsgraad van ongeveer 12 procent. Hoewel sommige heftrucks van concurrenten met sterke motoren geen problemen hadden met de helling, verbruikten ze wel aanzienlijk meer brandstof dan de Hyster® H13XM-6, die is uitgerust met een krachtige zescilinder Cummins QSB 6.7 liter motor. “Het motorvermogen was echter niet de enige beslissende factor”, aldus Hyster-dealer Torsten Franke, Managing Director van GS-Gabelstapler Service, in Wolfenbüttel, Duitsland. “De aandrijflijn van de truck moet goed op elkaar afgestemd zijn. Van de ZF hydrodynamische transmissie met 3 versnellingen tot de transmissieratio.
“Hoge prestaties met een lager brandstofverbruik”
Voor ons zijn de vermogensreserves en een laag brandstofverbruik van de Hyster® H13XM-6 het belangrijkste”, zegt Christian Baars. “Na al het testen, hebben we de eerste vorkheftruck in gebruik genomen in onze kalkzandsteenfabriek in Uslar, en vervolgens hebben we nog een 13-ton heftruck met een S + H steenklem besteld voor de fabriek in Wendeburg.”De geavanceerde heavy-duty heftrucks, die voldoen aan de laatste eisen van Stage IV/Tier 4, verbruiken ongeveer 20 procent minder brandstof in vergelijking met hun voorgangers. Goede zichtbaarheid rondom wordt geleverd door de ergonomische Hyster®-cabine, en verder versterkt door de VISTA®-mast met kettingen die aan de buitenkant van de mast lopen en drie, in plaats van vier, hydraulische lijnen. Het geluidsniveau is ook verminderd, waardoor de chauffeur zich beter op zijn werk kan concentreren. Daarnaast garanderen het brede chassis en de brede aandrijfas voor maximale zijwaartse stabiliteit bij gebruik van hulpstukken.
Overtuigd door de Cool Truck bij Hyster® HUB
De zakelijke relatie tussen GS Gabelstapler Service en Radmacher Kalksandsteine bestaat al ruim 30 jaar, waarin de Hyster®-dealer advies, snelle service en relevante oplossingen biedt. Bijvoorbeeld, tijdens de Hyster® HUB in Weeze, Duitsland, kon Baars uit eerste hand over de nieuwste technologieën horen, zoals de Hyster® “Cool Truck”.Op basis van de H4.0-5.5FT-productreeks heeft Hyster de Cool Truck speciaal ontwikkeld voor gebruik in de stoffige omstandigheden in de papier- en recyclingindustrie. De Cool Truck heeft tal van functies en aanpassingen om het algemene probleem van oververhitting van de motor door stofafzettingen te voorkomen. Hyster® heavy-duty vorkheftrucks, zoals de 13-ton heftruck in de steenfabriek, zijn ook ontworpen voor gebruik onder de zwaarste omstandigheden.
Bescherming tegen stof en variabele temperaturen
Om de problemen door stof te voorkomen, is er een mogelijkheid om de luchtinlaat van het voorfilter te verlengen. Dit vermindert de hoeveelheid vervuilde lucht die wordt ingezogen wanneer het standaardvoorfilter niet meer voldoende is. Er kan ook een automatische smeringsfunctie worden geïnstalleerd om vuil weg te houden. De bestuurders kunnen ook profiteren ook van de Hyster® VISTA-cabine die een gemakkelijk te reinigen luchtfilter bevat.Temperatuurschommelingen zijn geen probleem voor Hyster®-vorkheftrucks; als ze de fabriek in Nijmegen verlaten zijn ze klaar om te werken bij temperaturen van -18 °C tot 50 °C.
Hyster®-vorkheftrucks bieden zo’n 3500 bedrijfsuren per jaar
Vier Hyster® H3.0FT Fortens ICE-vorkheftrucks worden door Radmacher Kalksandsteine gebruikt tot hun maximale prestaties, tot zo’n 3500 uur per jaar. De heftrucks worden voornamelijk gebruikt om de kalkzandblokken over de locatie te vervoeren. Uitgerust met superelastische banden en het onderhoudsvrije Hyster® Stability Mechanism (HSM), dat de zijstabiliteit verbetert, ondersteunen de robuuste Hyster® Fortens-vorkheftrucks de zware eisen van de operatie. In de ECO-eLO-brandstofefficiëntiemodus zijn dit de meest brandstof-efficiënte vorkheftrucks die er zijn. Dit was nog een beslissende factor voor Christian Baars.