De omvang en capaciteit van elektrische voertuigen neemt een enorme sprong; Hyster Company heeft aangekondigd dat het binnenkort begint met het testen van de zwaarste heftrucks voorzien van elektromotoren. Het bedrijf stelt dat havens en de zware industrie in de nabije toekomst hun machinepark met Big Trucks kunnen elektrificeren en dat betekent zero-emission trucks maar wel met volledig vergelijkbare prestaties gedurende de hele dag.
“Het merk Hyster® staat synoniem voor zware trucks, dus Hyster is de logische kandidaat om deze nieuwe generatie van grote elektrische trucks op de kaart te zetten,” zegt Brett Schemerhorn, President Big Trucks, Americas bij Hyster. “Klanten hebben maximale keuzevrijheid in de selectie van de beste zero-emissions truck voor hun applicatie door de toegepaste modulaire aanpak en innovatieve technologie.”
“De modulaire aanpak van het ontwerp zorgt voor een keuzemogelijkheid van de gebruikte energiebron. De eerste modellen zullen waarschijnlijk uitgerust zijn met een Li-ion batterijpakket. Maar vanwege onze relatie met Nuvera Fuel Cells verwachten we dat er in de volgende fase brandstofcellen op waterstof worden ingevoerd. Met brandstofcellen kan er sneller worden bijgevuld, ligt de productiviteit hoger en kan de machine langer blijven werken zonder bij te laden of te tanken.”
Hyster liep voorop met de introductie van winstgevende Tier 4/Stage IV-dieselmotoren met lage uitstoot voor Big Trucks waardoor de zware industrie en havens hun totale cost of ownership laag konden houden. Hyster maakt nu de volgende stap dankzij oplossingen waarmee bedrijven kunnen overstappen van economisch rendabele trucks met lage emissies op winstgevendheid zonder emissies met elektrische trucks.
“Net als bij Tier 4/Stage IV draait het gebruik van elektromotoren op Big Trucks om de juiste balans tussen de verticale verplaatsing van de lading en de tractie,” vertelt Jan Willem van den Brand, Director Big Truck Product Strategy & Solutions bij Hyster. “Deze balans is nodig om efficiënt te kunnen werken en waardoor overdesign en een te lage productiviteit worden voorkomen.”
De nieuwe elektrische trucks worden geconfigureerd naar de vereisten van specifieke toepassingen om de efficiëntie te verhogen en de kosten onder controle te houden. Voorheen bepaalde de toepassing het benodigde vermogen, bijvoorbeeld voor een bepaalde laadcapaciteit, hefsnelheid of acceleratie.
“Met elektromotoren moeten we extra variabelen in de werkcyclus meenemen,” legt van den Brand uit. “De bedrijfsuren en het aantal verplaatsingen, de energiekosten (waterstof vs. stroom) en de opzet van de infrastructuur, resulterend in tijd en kosten voor opladen of tanken, tellen ook mee bij het elektrificeren van een Big Truck.”
Momenteel is Hyster® bezig met het elektrificeren van een truck voor beladen containers. Meer informatie over dit project en innovaties voor de elektrische trucks van Hyster® wordt in juni 2017 tijdens de TOC Europe in Amsterdam bekendgemaakt.