Een officiële autoriteit die de haven van Antwerpen ondersteunt, heeft de nieuwe Hyster® empty-containertruck gecertificeerd als goedgekeurde uitrusting voor het hanteren van dubbele reefercontainers.
Door gebruik te maken van de Hyster® empty-containerhandler met een capaciteit van maximaal 11 ton, kunnen veeleisende werkzaamheden in de haven van Antwerpen profiteren van de aanzienlijke productiviteitsvoordelen van dubbele containerverwerking.
“Deze uiterst robuuste en duurzame uitrusting stelt de bestuurder in staat om twee containers tegelijk te hanteren, zelfs 40 ft reefercontainers met beide koelunits aan dezelfde kant geplaatst, wat normaal een offsetbelasting zou veroorzaken”, zegt Chris van de Werdt, Product Strategy Manager – Big Trucks voor Hyster Europe. “Door twee containers in één keer te verwerken, kan de efficiëntie worden verbeterd en kunnen de kosten per containerbeweging ook worden verlaagd, waardoor kosten worden bespaard.”
“We hebben de Hyster empty-containerhandler ontwikkeld om ladingen tot 11 ton aan te kunnen, zodat dubbele handling zelfs mogelijk is voor lege reefers met natte vloeren, die een tarragewicht van 5 ton kunnen overschrijden”, vervolgt Chris.
De versterkte spreaders zijn voorzien van CANbus-bediening en er is een keuze uit verschillende containerkoppelingssystemen, voor snelle verwerking van twee containers tegelijkertijd. Ook de mast is vernieuwd en nu in staat om zwaardere en offsetladingen te verwerken, voor optimale prestaties en duurzaamheid, met innovatieve kenmerken om drukpunten te verminderen en de levensduur te verlengen.
“De haven van Antwerpen is een van de drukste havens van Europa, dus we zijn blij met deze erkenning voor onze innovatieve empty-containerhandler”, zegt Chris.
Voor vermogen en snelheid bij elke heffing is de empty-containertruck uitgerust met dezelfde betrouwbare en efficiënte Cummins Stage IV QSB 6.7-motor als de vorige modellen. Om te helpen lage bedrijfskosten te bieden, is de heftruck ook uitgerust met een on-demand, ladingdetecterend hydraulisch systeem dat alleen motorvermogen gebruikt als dat nodig is.
De truck heeft een optionele cabine die bij de hoogste ladingen 10° naar achteren kan kantelen, zodat de chauffeur gemakkelijker omhoog kan kijken, en er is een 1 m verhoogde cabineoptie beschikbaar voor beter zicht als de container op rijhoogte staat.
Een andere beschikbare optie is een 3-traps mast die naar achter gekanteld kan worden maar wel tot 18,8 m kan heffen, maar met een gesloten hoogte van slechts 5,4 m – de helft van de standaardmasthoogte (10,8 m) is. Met deze speciaal ontwikkelde oplossing kan de mast 57,7 graden worden gekanteld om flexibiliteit te bieden en kan de Hyster® empty-containerhandler worden gebruikt in gebieden met beperkte hoogte, zoals onder bruggen of laaghangende gedeelten die gewoonlijk worden aangetroffen in binnenlandse terminals.
Dit specifieke model werd tentoongesteld als onderdeel van de Hyster® Rhine Tour in juni en juli 2018, waarbij een reeks Hyster®-oplossingen werd vervoerd op een schip over de Rijn voor evenementen bij terminals in Nederland, Frankrijk, Zwitserland en Duitsland.
Tijdens deze evenementen werden Hyster®-oplossingen en het aanbod van belangrijke partners en leveranciers getoond om manieren te demonstreren waarmee veelvoorkomende uitdagingen in havens en terminals kunnen worden overwonnen en hoe efficiëntie kan worden geoptimaliseerd bij het hanteren van verschillende ladingen.