Havens bereiden zich voor op toekomstige vraag naar zero emissions

Geconfronteerd met toenemende regelgeving, zijn veel havenoperators nu op zoek naar zero emmissions voor hun intern transport. Hoe kunnen havens en heftruckfabrikanten zich voorbereiden op een toekomst met lagere emissies voor algemeen gebruikte transportmiddelen, zoals ReachStackers, empty en beladen containerhandlers en zware vorkheftrucks, traditioneel aangedreven door IC-motoren (interne verbranding)?

 

Van het VK, waar de overheid investeert in technologieën om de scheepvaartsector te transformeren naar een sector met zero emmissions, tot aan de staat Californië, VS, die voorstelt dat alle vrachtafhandelingsapparatuur tegen 2030 zero emission moet zijn, vragen havens over de hele wereld naar heftrucks die hun milieudoelen kunnen ondersteunen, terwijl ze tegelijkertijd wel hetzelfde werk kunnen blijven doen.

Eén manier waarop fabrikanten in toenemende mate proberen aan deze behoefte te voldoen, is door de mogelijkheden te verkennen voor heftrucks die werken met alternatieve, milieuvriendelijkere stroombronnen. Hyster Europe heeft bijvoorbeeld onthuld dat er een ontwikkeling gaande is voor een elektrische heftruck met nul uitstoot en hoge capaciteit, met het oog op dat havens en zware industrie in de nabije toekomst hun volledige Big Truck-vloten kunnen elektrificeren.

De eerste heftruck die in ontwikkeling is, is een Hyster®-containerhandler met een capaciteit van 52 ton, aangedreven door een lithium-ion batterij, die naar verwachting in een volledige dienst vergelijkbare prestaties zal bereiken als diesel-aangedreven containerhandlers van Hyster®.

“Door het gebruik van een modulaire aanpak en innovatieve technologie, willen we dat applicaties maximale flexibiliteit hebben bij het kiezen van heftrucks en willen we de beste oplossingen met zero emmissions bieden voor hun behoeften”, legt Jan-Willem van den Brand uit, directeur Big Truck Product Strategy & Oplossingen voor Hyster.

De eerste beschikbare opties worden alleen aangedreven door een lithium-ion batterij. In de toekomst, als de brandstofceltechnologie volledig is ontwikkeld, verwacht Hyster de heftruck te kunnen bieden met een keuze uit drie opties; aangedreven door een lithium-ion batterij, of met een combinatie van een kleine batterij plus een Nuvera®-brandstofcelmotor of met een middelgrote batterij met brandstofcelmotor. De beste keuze voor de krachtbron is volledig afhankelijk van de specifieke toepassing.

“De capaciteit van een lithium-ion batterij is waarschijnlijk niet voldoende als langetermijnoplossing voor zware toepassingen zonder de mogelijkheid om tijdens de dienst opnieuw op te laden”, aldus Van den Brand, die uitgelegt dat heftrucks veel vermogen nodig hebben om horizontaal te bewegen, ladingen verticaal te hanteren en stabiel te blijven.

“Hier kan een door brandstofcellen aangedreven motor handig zijn”, vervolgt hij. “Door een batterij te combineren met een Nuvera®-brandstofcelmotor die fungeert als een ingebouwde generator, wordt van Big Trucks verwacht dat ze continue kunnen werken met zero emmission.

Het voorbereiden op een toekomst met zero emmissions zal echter ook van havenbedrijven vereisen dat ze mogelijke veranderingen in hun infrastructuur overwegen. Met de overschakeling op elektrische krachtbronnen zal opladen bijvoorbeeld een belangrijke overweging zijn. Voor kleine terminals met een beperkt aantal machines zal de impact op de infrastructuur naar verwachting beperkt zijn.

“Voor grotere operaties kan de elektrificatie van trucks complexiteit toevoegen aan het logistieke planningssysteem. Bijvoorbeeld het beheer van het opladen van de trucks binnen de werkcyclus van de terminal”, waarschuwt Van den Brand. “Maar, zoals bij dieseltrucks, hoeft het gebruik van het tankstation voor waterstofcelbrandstof niet te worden gepland.”

Bij op batterijen aangedreven machines moet worden gepland welke heftruck kan worden opgeladen, wanneer, bij welk station en hoe lang. Laadstations die buiten gebruik zijn kunnen daarom een aanzienlijke impact hebben.

“Het beheren van de piekvermogenvraag zal een uitdaging zijn”, legt Van den Brand uit. “Als de hele vloot plotseling elektrisch wordt, kan de piekstroombehoefte als gevolg van het laden aanzienlijk zijn en zijn investeringen nodig om dit aan te kunnen.”

“De sleutel om deze problemen op te lossen is om een goede integratie te hebben met verschillende betrouwbare partners”, vervolgt Van den Brand. “Er is geen oplossing die bij iedereen past.”

Voor havens die werken aan zero emmission, moet ook rekening worden gehouden met de heftrucks die elders in de toepassing worden gebruikt, zoals in magazijnen in de haven.

“De reeks elektrische oplossingen voor Hyster®--vorkheftrucks en -magazijnheftrucks, die zowel lithium-ion als loodzuur gebruiken, richt zich al goed op deze behoefte”, zegt Van den Brand.

“Het vermogen om over te schakelen naar werkzaamheden met volledige zero emmission zal uiteindelijk afhankelijk zijn van de benodigde apparatuur die commercieel beschikbaar wordt”, zegt Van den Brand. “Haventoepassingen kunnen echter bestaande technologieën gebruiken om zich voor te gaan bereiden op een lagere emissietoekomst.”

Het Hyster Tracker-telematicasysteem kan bijvoorbeeld helpen bepalen welke machines te veel of te weinig worden gebruikt, en dat kan per heftruck, machinepark of locatie. Aangezien havens naar verwachting geleidelijk over zullen schakelen naar elektrische activiteiten, kan dit managers helpen te identificeren welke heftrucks als prioriteit moeten worden vervangen. Deze gegevens kunnen ook worden gebruikt om te bepalen welke combinatie van heftrucks het beste aansluit op de applicatie voordat nieuwe heftrucks voor de vloot worden aangeschaft.

tel
Mijn winkelwagen
Je winkelwagen is leeg.

Het lijkt erop dat je nog geen keuze hebt gemaakt.