ERIC MAERTENS
CEO B-CLOSE
Als je, net als ik, de afgelopen jaren hebt rondgewandeld in magazijnen en de heftruckvloot hebt bekeken, kun je er niet omheen. Het machinepark van heel wat bedrijven telt steeds meer elektrische heftrucks. Daarmee vertel ik weinig nieuws. Waarom is die evolutie bezig? Vooral omdat we met z’n allen onze impact op het klimaat en milieu willen en moeten verkleinen. Maar niet alleen daarom.
Logistieke spelers nemen zelf stappen om hun CO2-uitstoot te verlagen. Ook hun klanten vragen dat ze duurzamer gaan werken. Dat alles kadert onder meer in de Europese ESG-richtlijnen. Die regels verplichten bepaalde bedrijven om de impact van hun eigen activiteiten in kaart te brengen, maar ook die van hun leveranciers. Los van de wetgeving zijn er verschillende andere bewegingen in de markt die ervoor zorgen dat elektrische heftrucks steeds meer een evidentie worden.
Groeiend aandeel elektrische heftrucks
Waar elektrische wagens geleidelijk de plaats innemen van de klassieke diesel- of benzinewagens, is de transitie naar elektrisch aangedreven heftrucks al veel langer ingezet. De vraag naar elektrische heftrucks stijgt sterk, terwijl het aandeel verkochte heftrucks met verbrandingsmotor jaar na jaar daalt. In 2019 waren thermische heftrucks nog goed voor 15% van de verkoop. In 2021 was dat zo’n 12% en in 2022 10%. Vandaag gaat het om minder dan 10%.
Daarbij komt nog dat fabrikanten steeds sterkere elektrische heftoestellen op de markt brengen. Ik voorspel dan ook dat thermische heftrucks binnenkort alleen nog voor zeer specifieke toepassingen zullen worden ingezet. Bijvoorbeeld in omgevingen waar opladen niet mogelijk is en waar een machine bijna non-stop moet werken.
Steeds minder beperkingen
De voordelen van elektrische heftrucks zijn bekend: ze creëren geen lokale uitstoot, ze zijn stiller, het totale kostenplaatje (total cost of ownership) ligt lager, ze vragen minder onderhoud… Intussen blijven fabrikanten innoveren om de nadelen van elektrische trucks ten opzichte van thermische teniet te doen. Het gaat dan bijvoorbeeld om de lagere hefcapaciteit en lange laadtijden.
Op vakbeurs TOC Europe 2024 demonstreerde Hyster zo recent zijn nieuwe elektrische heftrucks met hoge capaciteit tot 18 ton en een geïntegreerde lithiumionbatterij. In tegenstelling tot loodzuurbatterijen kunnen chauffeurs deze accu’s tussentijds kort opladen, bijvoorbeeld tijdens een pauze, zonder dat dit een negatief effect heeft op de levensduur van de batterij. Lithiumionaccu’s hebben meer laadcycli en vragen minder onderhoud.
Kortom: dankzij voortdurende innovaties worden elektrische heftrucks steeds meer een evenwaardig alternatief voor exemplaren met een verbrandingsmotor.
Wat betekent elektrificatie voor chauffeurs en techniekers?
Elektrische heftrucks lijken uiterlijk sterk op exemplaren met verbrandingsmotors, maar er zijn belangrijke verschillen. Wanneer je jouw machinepark elektrificeert, zullen je heftruckchauffeurs zich vertrouwd moeten maken met een iets ander rijgedrag en andere onderhoudsstappen. Het zijn geen al te grote aanpassingen, maar het vraagt wel even tijd, aandacht en opleiding.
Het beroep van servicetechniekers verandert sterker. Door de elektrische aandrijving en al de elektronica is een grondige kennis van elektromechanica geen overbodige luxe. Waar je vroeger de motorkap van een heftruck opende om te kijken wat er mis was, koppel je de machine vandaag aan een computer om ze uit te lezen met diagnostische software. Je mecaniciens worden dus hoe langer hoe meer elektrotechniekers. Die andere, bredere invulling van de rol van servicetechnieker spreekt mogelijk een nieuwe groep kandidaten op de arbeidsmarkt aan.
Hoe is het gesteld met het machinepark van jouw bedrijf? Elektrificeren jullie volop, of werken jullie nog met thermische heftrucks? Wil je meer weten over elektrische heftrucks en de mogelijke toepassingen in jouw bedrijf bespreken? Onze specialisten helpen je graag verder.