Innovatieve technologieën banen zich razendsnel een weg door de industrie. Binnen magazijnen kunnen ze bijvoorbeeld helpen om de (kosten)efficiëntie en duurzaamheid te verhogen. In deze blog zoomen we in op vijf ontwikkelingen die het intern transport in je magazijn naar een hoger niveau kunnen tillen.
In de competitieve context van vandaag wordt het steeds belangrijker om je intern transport optimaal te organiseren. Gelukkig kunnen nieuwe technologieën op verschillende vlakken versterking bieden. Daarom is het handig om zicht te hebben op de verschillende mogelijkheden, voor nu en de toekomst.
1. Automatisering van intern transport
De meest in het oog springende technologische evolutie is wel die van de automatisch rijdende heftrucks. Hierbij denken we meer bepaald aan de AGV’s (Automated Guided Vehicles) die vaak worden ingezet voor pallettransport en AMR’s (Automated Mobile Robots) die dikwijls lichtere ladingen transporteren. In steeds meer automatisch rijdende transportmiddelen wordt ook steeds meer AI geïntegreerd, waardoor ze bijvoorbeeld in staat zijn om zelfstandig verkeerspatronen in magazijnen te herkennen en leren om gebieden waar veel verkeer rondrijdt te vermijden.
Aangezien de achterliggende technologieën steeds beter en betaalbaarder worden, wordt geautomatiseerd intern transport in steeds meer magazijnen omarmd. Deze oplossingen zijn weliswaar vooral geschikt voor repetitief, horizontaal transport. Hoewel ze de klassieke heftruck dus niet meteen zullen verdringen, vormen ze in tal van omgevingen wel een interessante aanvulling.
2. Impact van 5G-connectiviteit
De intrede van 5G kan een gamechanger worden voor heel wat logistieke toepassingen. De zeer lage latentie (m.a.w. de tijd of vertragingsduur in de communicatie tussen apparaten) en de hoge snelheden laten heftrucks toe om heel snel en nauwkeurig te communiceren met andere systemen, machines en sensoren binnen het magazijn.
De voordelen zijn legio. Doordat de technologie toelaat om in real-time gegevens met centrale besturingssystemen uit te wisselen, is een nog preciezere coördinatie van opdrachten en bewegingen mogelijk. Met als resultaat een vlottere workflow en minder risico op vertragingen. Daarnaast wordt het met 5G mogelijk om op grote schaal IoT-apparaten te integreren. Dat leidt tot meer geautomatiseerde en op termijn mogelijks zelfregulerende magazijnen.
3. Mogelijkheden van IoT
Dat brengt ons meteen bij de meerwaarde van IoT voor logistieke omgevingen. IoT verwijst naar het netwerk van fysieke toestellen die verbonden zijn met het internet en die in staat zijn om data te verzamelen en uit te wisselen.
Als we denken aan toepassingen op heftrucks, dan kan dat gaan van sensoren die bijvoorbeeld de slijtage van de banden meten tot camerasystemen die het zicht op de last verbeteren voor de bestuurder. Dankzij IoT-technologie kunnen heftrucks bijvoorbeeld ook in real-time hun locatie en status doorgeven.
4. Evolutie van telematica
Op het vlak van telematica is de voorbije jaren heel veel vooruitgang geboekt. Vroeger mocht je al blij zijn als je daar het aantal draaiuren en de bewegingen van de trucks kon uithalen. Later werden daar ook zaken als ‘driver management’ aan toegevoegd. Dat zorgt ervoor dat bestuurders enkel kunnen rijden met de trucks waarvoor ze zijn opgeleid. Vandaag geven heftrucks via telematicasystemen al heel veel informatie vrij over hun doen en laten: foutcodes, temperatuur van de olie, waarschuwingen rond onderhoud, enzovoort.
Het telematicasysteem kan rechtstreeks communiceren met de service provider. Zo kunnen mogelijke defecten en onderhoud korter worden opgevolgd, kan de planning ervan efficiënter worden uitgevoerd, en blijft de focus op je core-business behouden. Fleet managers hebben ook in real-time zicht op de staat van hun vloot, haar werkuren en haar geolokalisatie. Daardoor kunnen ze de graad van inzet van hun machines monitoren en waar nodig het aantal trucks aanpassen of bepaalde procedures binnen hun organisatie bijsturen.
Verwacht wordt dat de schat aan informatie die telematicasystemen genereren alleen maar groter worden. In de toekomst kan artificiële intelligentie helpen om al die data te analyseren en de juiste conclusies te trekken. Op die manier kunnen nog betere beslissingen worden genomen. Een extra opportuniteit, maar tegelijk ook uitdaging wanneer alle bovenliggende systemen met die telematicaoplossingen gekoppeld moeten worden voor een optimale efficiëntie.
5. Vooruitgang op het vlak van energiebronnen
De voorbije jaren is de transitie van thermische trucks naar elektrische machines in een stroomversnelling gekomen. De toenemende aandacht voor duurzaamheid en een gezonde werkomgeving heeft hier zeker mee te maken. Een katalysator voor die elektrificatiegolf is wel de snelle evolutie van de technologie. Zo kunnen elektrische trucks almaar zwaardere tonnages aan en is het aanbod batterijtechnologieën gestaag uitgebreid. De klassieke loodzuuraccu’s – die vrij veel onderhoud en water vergen – maken steeds meer plaats voor de meer onderhoudsvriendelijke gelbatterijen, zonder vloeibare inhoud.
Steeds beter en betaalbaarder worden ook de lithium-ionbatterijen. Deze batterijen zijn ideaal voor operaties met verschillende shiften na elkaar, omdat arbeidsintensieve batterijwissels hier overbodig zijn. De batterij kan bij elke opportuniteit kort worden opgeladen op verschillende locaties (gedecentraliseerd laden), waardoor een centrale laadruimte overbodig wordt. Dat is een win-win, want omdat er geen extra infrastructuur of verplaatsingen naar een centrale laadruimte nodig zijn, bespaar je tijd én kosten. Deze voordelen komen wel met een keerzijde: de autonomie van lithium-ionbatterijen is beperkter en verreist voldoende vermogen van het stroomnet. Je overlegt vooraf ook best met de brandverzekering, de brandweer en de eigenaar van het gebouw.
Intussen is al een hele tijd sprake van de krachtige brandstofcel als alternatieve energiebron. Hoewel er hier en daar al met de technologie wordt geëxperimenteerd, is die zeker nog niet mainstream. Daar zijn verschillende redenen voor. Het niet zo evident om aan voldoende waterstof te raken, nog moeilijk om de veiligheid te waarborgen met deze technologie en daarnaast speelt de hoge kostprijs natuurlijk een rol. Maar naarmate de technologie verder evolueert en betaalbaarder zal worden, is het zeker mogelijk dat waterstofgedreven trucks de taken deels zullen overnemen. Dan denken we met name aan de zeer arbeidsintensieve operaties, waar nu vaak nog verbrandingstrucks worden ingezet.
Meer weten over de mogelijkheden voor uw magazijn vandaag? Bij B-CLOSE helpen we u graag verder.