In tijden van corona blijven heel veel magazijnen gewoon draaien. Afhankelijk van de sector op een trager tempo of op volle toeren. Maar in tegenstelling tot kantoormedewerkers, is het voor logistieke krachten onmogelijk om van thuis uit te werken. Daarom is het cruciaal om hen optimaal te beschermen en zo de continuïteit van je bedrijf te garanderen. We zetten de belangrijkste tips voor je op een rijtje.
Volgens een recente enquête van Partena Professional bij 20.000 werknemers, is het aantal mensen met ziekteverlof in maart 2020 met 20% gestegen tegenover februari. Ook worden de ziekteperiodes langer. Die opmerkelijke stijging spaart uiteraard ook de logistieke sector niet. De stijging is zelfs nog iets hoger voor arbeiders (31%) dan voor bedienden (18%). Aangezien het ernaar uitziet dat de situatie in april allesbehalve beter zal worden, is het heel belangrijk om de medewerkers op de werkvloer optimaal te beschermen. Van de heftruckchauffeur tot de orderpicker die de bestellingen klaarmaakt, allemaal zijn ze momenteel onmisbaar. Een uitbraak van het virus in het magazijn kan de logistieke processen immers grondig verstoren.
Door een aantal aandachtspunten in acht te houden, kun je de mogelijke risico’s al flink indijken. We zetten zes basisregels voor het magazijn in coronatijden op een rij. Een groot deel van deze tips werd ook door de leden van de Nederlandse ondernemersvereniging EvoFedenex naar voren geschoven.
Met dank aan ‘Le Forem’ voor het bezorgen van de foto.
1. Afstand houden
Voor de volledigheid geven we nog even de basisregels mee die gelden voor elke werkomgeving waar thuiswerk onmogelijk is. In de eerste plaats verplicht de overheid een sociale afstand van minimaal anderhalve meter tussen je medewerkers te garanderen. Zorg er dus voor dat bijvoorbeeld de werkposten voor orderpickers en inpakkers zo ver mogelijk uit elkaar staan. Maak dat medewerkers ook rekening houden met die spelregels wanneer ze elkaar kruisen. Kun je die minimumafstand niet naleven, dan riskeer je bij de eerste inbreuk een boete. Bij een tweede inbreuk worden je deuren gesloten.
Probeer verder – vooraleer een shift start – de medewerkers in kleine groepjes te laten binnenkomen. Zoek ook naar alternatieve manieren van werkoverdracht, bijvoorbeeld via conference calls. Bekijk of er aanpassingen in de werkshiften mogelijk zijn, zodat verschillende groepen medewerkers zoveel mogelijk van elkaar gescheiden blijven. Tracht daarnaast meerdere pauzemomenten in te lassen, zodat medewerkers in kleinere groepen kunnen pauzeren.
Sommige warehouse management systemen beschikken trouwens over functionaliteit om medewerkers enkel in bepaalde magazijnhallen of zones te laten werken. Zo voorkom je dat iedereen overal in het magazijn komt. Probeer daarvan gebruik te maken.
2. Hou derden (zo veel mogelijk) buiten
Schrap of beperk verder de toegang tot het magazijn voor derden. Onderhoudsmonteurs, consultants, kantoorpersoneel en bezoekers: reduceer hun bezoek tot het absolute minimum.
Weer ook (buitenlandse) chauffeurs uit het magazijn. Probeer voor hen de nodige voorzieningen te treffen, zoals een apart toilet en sanitair. Bezorgende chauffeurs kun je zelf voor ontvangst laten tekenen op de bon of tablet (eventueel met toevoeging van een code), om ‘overhandigingscontacten’ te vermijden. Zorg er bij de receptie of bewaking ook voor dat de striktere regels worden benadrukt en nageleefd.
3. Benadruk het belang van een goede handhygiëne
Ongetwijfeld houdt het gros van de medewerkers hier in hun dagelijkse leven al rekening mee, maar zet zeker ook een goede handhygiëne op de werkvloer in de kijker. Het is en blijft een simpel advies, maar ontzettend effectief tegen virusverspreiding. Was de handen zeker altijd voor en na het gebruik van een mobiel toestel, een scanner of printer.
Besteed in deze uitzonderlijke situatie extra aandacht aan het dragen van persoonlijke beschermingsmiddelen, ook in omstandigheden waar dat vroeger minder belangrijk was. Trek bij het verwerken van vrachtbrieven, bijvoorbeeld, handschoenen aan.
4. Ontsmet apparaten en intern transportmaterieel
Als een besmette persoon hoest of niest, komen er kleine druppeltjes met virus vrij. Intussen is duidelijk dat het coronavirus een hele tijd op verschillende materialen kan overleven. Volgens het medisch centrum van huisartsen overleeft het virus 24 uur op karton en maar liefst twee à drie dagen op plastic en roestvrij staal.
Maak dus dat alle apparatuur en intern transportmaterieel regelmatig wordt ontsmet. Dat is nog belangrijker wanneer meerdere personen de apparaten of toestellen gebruiken in ploegendiensten. Zo zorg je ervoor dat je virussen niet overdraagt naar magazijnmedewerkers die een shift later hetzelfde apparaat gebruiken. Maak je gebruik van voice picking, zorg er dan sowieso voor dat elke medewerker zijn eigen earpads en microfoon krijgt.
Weet ook dat desinfecteren minder goed werkt op een vuile oppervlakte. Begin daarom altijd met het reinigen van het apparaat met een vochtig microvezeldoekje. Volgens onderzoek verwijder je daarmee al 98% van de bacteriën en 93% van de virussen.
Aangezien niet alle apparaten op dezelfde manier en met dezelfde middelen gedesinfecteerd kunnen worden, is het best om in de gebruikershandleiding van de toestellen na te gaan welke reinigingsmiddelen worden aangeraden. Check ook in welke concentratie die middelen mogen worden gebruikt en wat een absolute ‘no go’ is voor je apparatuur. Het is sowieso aan te raden enkel reinigingsmiddelen te gebruiken die goedgekeurd zijn door de EPA (Environmental Protection Agency).
Breng bij het desinfecteren wat reinigingsmiddel op een vochtig doekje aan. Giet het product in elk geval nooit direct op het apparaat. Maak vervolgens het hele apparaat goed schoon. Niet alleen schermen en toetsen, maar ook de volledige behuizing van apparatuur wordt best meegenomen. Veeg direct daarna het display droog met een zacht, niet-schurend doekje om strepen te voorkomen. Laat daarna het apparaat even drogen aan de lucht voordat je het terug gebruikt.
Desinfecterende middelen laten vaak een dun laagje achter. Als je heel vaak desinfecteert, zullen de laagjes zich blijven opstapelen. Maak het apparaat dan ook af en toe schoon met isopropyl alcohol om het overtollige reinigingsmiddel te verwijderen.
5. Zorg dat pakketjes ‘clean’ naar de klanten gaan
Zoals aangehaald blijft het virus ook op karton een hele tijd zitten. Worden pakketjes vanuit het distributiecentrum bij de klanten thuis afgeleverd, dan is het geen slecht idee om de bestelling – als dat mogelijk is uiteraard – een paar dagen in quarantaine te houden. Dat schrijft Technology Review, dat zich baseert op de nieuwste epidemiologische onderzoeken. In elk geval helpt het ook hier om de handen vaker en beter te wassen en je gezicht zo weinig mogelijk aan te raken.
6. Creëer bewustzijn bij je medewerkers
Al die richtlijnen hebben natuurlijk weinig zin als er ook maar één medewerker is die ze met een korreltje zout neemt. Herinner medewerkers eraan hoe belangrijk het is om handen te wassen en apparaten te desinfecteren. Teamborden en werkoverleg om een en ander te benadrukken, zijn in dat kader zinvol. Motiveer medewerkers ook om collega’s aan te spreken als ze de instructies met de voeten treden.
Als geheugensteuntje kun je op verschillende plaatsen de reinigingsinstructies ophangen. Bijvoorbeeld met de boodschap: “Klaar met werken? Desinfecteer je scanner”. Herhalen, herhalen en nog eens herhalen is noodzakelijk om iedereen bij de les te houden en op die manier – op de korte en lange termijn – het coronavirus buiten de magazijnmuren te houden.
7. Stel je beloften bij
Veel van de genoemde maatregelen hebben een impact op de snelheid waarmee je kunt werken. Ploegen strikter scheiden, meer aandacht voor hygiëne en desinfecteren, het vraagt allemaal extra tijd. Ook als eigen medewerkers gaan laden en lossen, kan dat tot vertragingen in het logistieke proces leiden.
Garandeer je bijvoorbeeld next-day-delivery, hou dan goed in de gaten of je die belofte kunt blijven waarmaken als de druk toeneemt door de nieuwe regels die je magazijn overspoelen. Pas indien nodig je beloften aan. Wellicht heeft de klant daar in deze tijden alle begrip voor.
Het lijkt erop dat je nog geen keuze hebt gemaakt.