Bij het 30-jarig bestaan van BCTN in juni 2017 zal Hyster Europe een order voor een nieuwe lege containertruck van het bedrijf ontvangen. BCTN gebruikt al 30 jaar de machines van Hyster® en blijft een trouwe klant, dankzij de betrouwbaarheid en “groene” containertrucks en de uitzonderlijke serviceondersteuning, die zich talloze malen heeft bewezen bij hun inland terminals.
“Bij onze zeven inland terminals is tijd de allergrootste uitdaging,” vertelt Wim Busser, Purchase & Support Director Benelux bij BCTN BV. “We moeten schepen zo snel mogelijk laden en lossen, zodat ze weer verder kunnen varen naar de zeehavens.”
BCTN is het grootste netwerk van inland containerterminals in de Benelux en biedt een uitstekend alternatief voor het transport van containers over de weg, met dagelijkse diensten naar de zeehavens van Rotterdam, Antwerpen en via Duisburg naar het binnenland van Europa en China. Het bedrijf werkt met alle soorten containers en heeft momenteel een aantal lege containertrucks en ReachStackers van verschillende leeftijden van Hyster in gebruik en hun betrouwbaarheid speelt een essentiële rol in het succes van hun activiteiten.
“We profiteren met deze trucks altijd van goede prestaties en ondersteuning tijdens de volledige levensduur, en daarom blijven we trouw aan Hyster,” vertelt Wim. “We zijn zeer tevreden over de betrouwbaarheid van de Hyster® trucks en we hebben ze in de loop der jaren flink op de proef gesteld.”
Elk jaar werken de lege containertrucks van Hyster® 2500 tot 3000 uur en BCTN vervangt ze na ongeveer 15.000 uur, of 5 tot 6 jaar. De doorvoer loopt van 10.000 tot 100.000 containers per jaar, afhankelijk van de locatie, bij 24/7 intensieve activiteiten.
Het machinepark is verspreid over zeven inland containerterminals in Alblasserdam, Den Bosch, Nijmegen, Venray, Roermond in Nederland, en in Meerhout en Geel in België. BCTN biedt daarnaast aanvullende diensten, zoals opslag, transport en gasmetingen.
Wim legt uit dat de voetafdruk van de machines van Hyster® en de mogelijkheid van sommige lege containertrucks om dubbele containers op te pakken ervoor zorgen dat er efficiënt kan worden gewerkt, ook als de ruimte beperkt is.
“Ter ondersteuning van de activiteiten van BCTN in beide landen werken we nauw samen met Hyster® en de dealers, Heffiq in Nederland en B-Close in België,” zegt Wim. “Ze bieden een uitzonderlijk snelle serviceondersteuning, meestal binnen een uur na de oproep. De proactieve ondersteuning, continue onderhoudsprocedures en snelle levering van onderdelen zijn essentiële factoren om stilstand te vermijden en onze klanten tevreden te houden.”
BCTN nam de eerste containertruck van Hyster® in 1987 in ontvangst bij de opening van de terminal in Nijmegen, nu een van de grootste intermodal containerterminals in Nederland. Dankzij de korte afstand tussen de terminal en de fabriek waar de Hyster® Big Trucks in Nijmegen worden geproduceerd lag de keuze voor BCTN voor de hand. Daar staat ook het Europese distributiecentrum voor onderdelen van Hyster®.
“De containerhandlers van Hyster® werden ingezet na de opening in Meerhout in 1996, de eerste Belgische inland terminal. Tegenwoordig is het de grootste containerterminal in de Benelux en verwerken we bijna 800 trucks per dag,” zegt hij.
Toen de volumes toenamen, heeft Hyster deze groei ondersteunt en geholpen bij de verlaging van de bedrijfskosten voor BCTN. Aanvankelijk daalden vooral de kosten per geplaatste container dankzij de lege containertrucks in vergelijking met een ReachStacker. Tegenwoordig heeft het bedrijf de brandstofkosten aanzienlijk weten te verlagen dankzij de nieuwste en zuinigste modellen, en dat heeft geleid tot de order voor een Hyster® H23XM12EC Lege containerhandler, voor gebruik in België.
De meeste recente Hyster® ReachStacker is in 2015 geïntroduceerd; deze truck werd geleverd met een Stage IV-motor, waardoor de impact op het milieu daalde en de duurzaamheid van BCTN toenam.
In 2008 ontving BCTN een “Lean and Green” Award en in 2015 kregen ze hun eerste ster. Deze ster wordt toegekend wanneer een organisatie binnen vijf jaar een verlaging van 20 % in CO2-uitstoot bereikt en maakt deel uit van een toonaangevend programma in Europa voor een duurzame logistiek. In mei 2017 kreeg BCTN een tweede ster, iets wat slechts 20 andere bedrijven is gelukt. En het blijft op zoek naar duurzamere opties en oplossingen. BCTN heeft deze prijzen mede dankzij de samenwerking met Hyster in ontvangst mogen nemen.
“Intermodal containertransport via schepen is niet alleen betrouwbaar en rendabel, maar ook de groenste vorm van transport. Het kan een CO2-verlaging van 20 tot 40 % opleveren ten opzichte van transport over de weg, onder meer omdat files door transport via schepen afnemen,” zegt Wim. “We verwachten dat de doorvoer bij inland terminals de komende paar jaar flink gaat toenemen, doordat er in de Benelux meer containers over het water worden vervoerd. Hyster blijft deel uitmaken van onze strategie, zodat wij bij onze terminals een snelle doorvoer kunnen realiseren.”
Ga voor meer informatie naar www.hyster.eu of www.bctn.nl.