Wat hebben gebouwen, vliegtuigen, containers, treinstellen en wagens gemeen? Ze hebben alle op één of andere wijze aluminium in zich verwerkt, én de kans dat dit aluminium van Aleris afkomstig is, is zeer reëel. Aleris is één van de belangrijkste producenten van aluminium-grondstoffen ter wereld. In Duffel ligt een productiesite die tot de modernste van Europa behoort. 985 mensen zijn er tewerkgesteld. Van de state-of-the-art walsen rollen aluminium elementen die gebruikt worden voor een rist gespecialiseerde toepassingen in vooral de automotive en bouw markt.
DE UITDAGING
De aluminiumproducent besliste in 1999 de werkplaats voor zijn heftrucks te outsourcen opdat het zich op zijn kernactiviteiten zou kunnen toespitsen. Het onderhoud diende op een betrouwbare, kostenefficiënte wijze te gebeuren. Aleris had ook nood aan een partner die bereid en in staat was om het onderhoud te verzorgen van een voertuigenpark waarin verschillende types en merken van heftrucks en andere voertuigen vertegenwoordigd waren.
Aleris is de afgelopen decennia en een half sterk gegroeid in Duffel, en heeft vandaag 80 trucks in zijn park. De gieterij draait 24 uur op 24 uur. De trucks moeten zware aluminiumrollen torsen, binnenin én buiten de gebouwen. Een betrouwbaar onderhoud is dus van het grootste belang. Veiligheid gaat voor alles bij Aleris, wat betekent dat de trucks geregeld ook updates moeten krijgen die specifiek op de veiligheidsuitrusting betrekking hebben.
DE OPLOSSING
In 1999 ging B-CLOSE de competitie aan met de belangrijkste van zijn concurrenten op de Belgische markt. B-CLOSE had – en heeft – als belangrijke troef voor Aleris dat zijn onderhoudsteam ook niet-Hyster toestellen voor zijn rekening neemt. De kwaliteit van Hyster, die hoger lag dan die van het oude merk, en de pragmatische flexibiliteit op het vlak van onderhoud gaven de doorslag. B-CLOSE en Aleris startten toen een relatie die tot op vandaag blijft duren.
Sinds 1999 is de werkplaats van Aleris volledig geoutsourced. Een team van B-CLOSE is elke dag present om voertuigen te herstellen en te onderhouden. Met een voertuigenpark van 80 trucks (zowel diesel als elektrische motoren) spreken we hier over een toegewezen team van B-CLOSE dat uit 1 werkleider en 3 technici bestaat.
Eén maintenance manager van Aleris heeft als taak de noden op de werkvloer te vertalen naar opdrachten voor het B-CLOSE team. De dag begint met een kort overleg tussen hem en de werkleider van B-CLOSE waarop besproken wordt wat welke prioriteit krijgt. De meeste problemen kunnen helemaal autonoom, door het team ter plaatse dus, opgelost worden. In uitzonderlijke gevallen gaat de truck richting fabrikant. Het reservoir aan B-CLOSE technici buiten de fabrieksmuren zorgt er ook voor dat een afwezige B-CLOSE technicus onmiddellijk vervangen kan worden en dat op piekperiodes het team op één dag tijd versterkt kan worden.
We hadden het al over veiligheid. Geregeld worden ingrepen uitgevoerd om het heftruckpark te moderniseren en nieuwe uitdagingen op de vloer het hoofd te bieden. Zo is elke heftruck op de site uitgerust met een easy key-systeem dat schokken registreert en de truck tot stoppen brengt wanneer die schokken bepaalde grenzen overschrijden. Met gevaarlijke producten neem je geen risico’s, de veiligheid van het personeel primeert. Het B-CLOSE team zorgt voor de installatie en/of onderhoud van alle veiligheidsinrichtingen op de trucks en toont het personeel de weg naar het goede gebruik ervan. Onlangs nog werd de overeenkomst met B-CLOSE hernieuwd. Na een grondige vergelijking van alternatieve offertes van verschillende leveranciers werd opnieuw voor B-CLOSE gekozen. De kwaliteit van Hyster en het niveau van dienstverlening blijken tegen heel wat concurrentie opgewassen.
DE VOORDELEN VOOR ALERIS
- Aleris hoeft zich geen zorgen te maken over het in dienst houden van zijn divers wagenpark.
- Elke werkdag kunnen de Aleris heftruck-bestuurders rekenen op eenbetrouwbare service van perfect in het bedrijf geïntegreerde technici.
- Flexibele inzetbaarheid van B-CLOSE technici.